ליטוש שיש – לאנשים שרוצים שהריצפה שלהם תשיר

כבר לא צריך ללכת עקום בבית. מהיום ניתן לבצע תהליך ליטוש שיש פשוט המבטיח תוצאות מעולות ביישור ובהברקת הרצפה לאורך שנים רבות. לפניכם כמה עקרונות בסיסיים לבצעו ליטוש שיש איכותי שיחזיק מעמד לאורך שנים.
שיש – אחד המחצבים הטבעיים היפים, חזקים וזמינים ביותר בעולם, נמצא בזכות תכונות אלה על גבי חלק גדול מאוד של המרצפות בארץ ובעולם. יחד עם זאת, הוא נושא עמו תכונות המצריכות התייחסות. הראשונה בהם היא העובדה שאריחיו אינם שווים לחלוטין במראה שלהם, במרקם ובגודל.  
המאפיין השני הוא שעם הזמן, המראה והמרקם הייחודיים לו, מתחילים לאבד מיופיים המקורי. היתרון הוא שניתן באמצעות ליטוש שיש להפוך את אריחיו לאחידים במראה ובמרקם ואף לחדש אותו עד לקבלת מראה נוצץ ונקי, אפילו יותר ממראהו המקורי.
במקרים כאלה טוב שיש ליטוש שיש – תהליך המתאים מאוד לחללים פנימיים, מסדרונות, חדרי מדרגות ועוד ולכל סוגי חיפויי האבן והשיש: משטחי בטון, חיפויי קירות, מוזאיקות ועוד הניזוקים כתוצאה מהזנחה או תגובה כימית זו או אחרת.   

ליטוש שיש – מחזירים את הברק לרצפה

קיימים שני סוגים של ליטוש מרצפות שיש, המוצעות בהתאם לאיכות הרצפה ולמצבה:

  • ליטוש מרצפות שיש באמצעות רשת יהלום. תהליך עדין וראשוני הנועד להוריד כתמים שטחיים מהאריחים. כתמי אוכל, קפה, אבק ולכלוך בהחלט ניתנים להורדה באמצעות רשת יהלום.
  • ליטוש מרצפות שיש באמצעות אבן יהלום. תהליך עמוק ויסודי יותר הכולל כמה שלבים: בשלב ראשון סותמים סדקים באריחים. לאחר מכן ממלאים את הפוגות, אותם המרווחים בין האריחים, בדבק שיש או אפוקסי, ובשלב האחרון עוברים לליטוש מרצפות שיש באמצעות אבן יהלום, המקנה מראה ישר, אחיד ומבריק לרצפה כולה.

בצורה כזו ניתן לשוות מראה נהדר לרצפה ישנה ודהויה, אך גם לרצפה חדשה, שכן רצפות חדשות מגיעות במרקם לא אחיד, בגודל לא אחיד, המרווח ביניהם עשוי להיות שונה ופני הרצפה לא בהכרח יהיה ישר. יש לציין כי לפני שעורכים ליטוש שיש על מרצפות חדשות, מומלץ לחכות כחודשיים ולאפשר לתשתית הרצפה להתייצב ולהתייבש.

כל השלבים לביצוע ליטוש אבן שיש
תהליך ליטוש אבן שיש כולל כמה שלבים עיקריים:
בשלב ראשון חורצים ומעמיקים את הפוגות שבין האריחים על ידי דיסק יהלום, שואבים ביסודיות את המשטח מלכלוך וממלאים את הפוגות בדבק שיש, בגוון דומה לצבע האריחים. להבדיל מרובה, חומר האיטום בליטוש אבן הוא דבק המתאים לפיגמנט של האריח ולא משנה את צבעו עם הזמן.
שלב שני בתהליך הוא שלב הליטושים. הוא מתחיל מליטוש גס באמצעות אבן גסה, שנועדה להוריד כתמים קשים וליישר את השטח עד לקבלת משטח אחיד. שלב זה אמנם גורם לשריטות על גבי האריחים, אבל בדיוק לשם כך מגיעים הליטושים הנוספים והעדינים יותר שמעלימים את השריטות ויוצרים משטח אחיד, מבריק וחלק באופן טבעי.
אחרי שמסיימים את שלב הליטוש ומנקים את הרצפה באופן יסודי, מורחים חומר איטום בשם סילר – חומר מונע ספיגה הנמרח על כל המשטח. רק אחרי שמסיימים את השלבים הללו ומוודאים כי הרצפה יבשה לגמרי, פונים לשלב הסופי, הלא הוא ההברקה הקריסטלית, המשווה לאריחים את המראה המבריק והנוצץ האופייני כל כך לליטוש אבן שיש.

ליטוש שיש – על מה צריך לשים לב?
ראשית מומלץ לבצע את עבודת ליטוש השיש רק בתום עבודות בית נוספות הדורשות שיפוץ או בניה. זאת בכדי לא לפגוע ברצפה המלוטשת שוב על ידי שריטות, כתמים או לכלוכים שאינם יורדים כתוצאה מהשיפוץ. יחד עם זאת, במידה ויש צורך גם בצביעת הקירות – אזי מומלץ לבצע ליטוש שיש לפני הצביעה, מאחר ופעולת הליטוש מעלה המון אבק בחדר.
יתרה על כך נאמר כי ליטוש שיש הינו תהליך המצריך ידע רב, ניסיון ומיומנות רבה בבחירת השיטה והמכשור המתאים. עבודה הנעשית על ידי חובבנים עלולה להיות חלקית ביותר ואף במקרים קיצוניים יותר, להוביל לנזק בלתי הפיך לרצפה.

כתיבת תגובה