מה צריך לדעת כדי לגדל עת זית בריא?

מה צריך לדעת כדי לגדל עת זית בריא?

עץ הזית הוא אחד העצים המזוהים ביותר עם ארץ ישראל ואגן הים התיכון. ניתן לראות עצי זית כמעט בכל פינה בארץ ואנשים רבים בוחרים לשתול אותם בגינתם. אך מה דרוש כדי לגדל עץ זית בריא?

אקלים וקרקע

עץ הזית מעדיף קרקע פורייה וחצי סלעית אך יכול לגדול כמעט בכל סוג של קרקע החל מקרקע חולית ועד קרקע סלעית מאוד. מבחינת אקלים, האקלים הים תיכוני מושלם עבור עץ הזית, הוא אינו נוטה לסבול מיובש או מקרה כך שניתן לגדל עצי זית לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל. עץ זית כן זקוק למקום רב, יש לשתול אותו במרחק של כ-4 מטרים לפחות מעצים אחרים, לא ניתן לגדל עץ זית בעציצים או אדניות.

השקיה

אחד המאפיינים המעניינים ביותר של עץ הזית הוא העובדה שהוא אינו דורש השקיה כלל לאחר שבגר ופיתח בית שורשים. בשנים הראשונות, יש להשקות את עץ הזית בהתאם להוראות השקיה שנתנו על ידי משתלה מקצועית. כמות המים תלויה הן בגיל העץ והן בפרמטרים כגון מזג האוויר באזור, עונת השנה ועוד. השקיה של עץ זית בוגר אינה נחוצה ואפילו לא מומלצת למעט כאשר עץ הזית עובר מחזור טיפול למחלת עצים או אם הוא סובל מהתייבשות. השקיה יתרה של עץ הזית עלולה לגרום לריקבון בית השורשים.

גיזום

למרות שעצי זית לא זקוקים לגיזום על מנת לצמוח ולפתח פרי, ניתן לגזום אותם לצרכים אחרים. גיזום עץ זית עדיף לעשות לאחר המסיק בחודשי הסתיו. הגיזום יתמקד לרוב בהנמכת נוף העץ על מנת להעניק גישה קלה יותר לפרי בשנה הבאה. ניתן לגזום עצי זית צעירים כדי לעודד צמיחה של ענפים ונוף לכיוון כזה או אחר, פיצול גזע וכדומה.

טיפול במזיקים ומחלות עצים

למרות שעץ הזית לא נוטה לסבול ממזיקים רבים ומחלות עצים, לעיתים נדרש לסוגיה. המזיקים הנפוצים ביותר הם זבוב הים התיכון וכנימת העלה. בשני אלו ובאחרים ניתן לטפל בריסוס ייעודי ובשיטות כגון ריסוס העץ במי סבון ושטיפתו לאחר מספר דקות. הקפדה על הוראות הטיפול הכלליות בעצי זית תימנע את רוב מחלות העצים.

כתיבת תגובה