עיר הבה"דים – תעודת זהות מקומית

"עיר הבהד"ים" הוא הכינוי המקובל לקריית ההדרכה של צה"ל בנגב – מקבץ בסיסים צבאיים המוקם בימים אלו בשטח בן כ-1,600 דונם, הסמוך לצומת הנגב (מפגש כביש 40 וכביש 224), כ-17 ק"מ דרומית לבאר שבע וכ-8 ק"מ צפונית לירוחם. מבחינה מוניציפלית ממוקת עיר הבה"דים בשטחה של המועצה האזרוית רמת הנגב. שמה הרשמי של עיר הבה"דים הוא – קריית בן-גוריון. עיר הבה"דים נבנית על מנת שניתן יהיה להעתיק אליה 8 בסיסי הדרכה (בה"ד) צה"ליים, הממוקמים כיום במיקומים שונים במרכז הארץ: ת"א, רמת גן, צריפין, בית ליד, צומת מסמיה, פרדס חנה, גלילות.

למיזם עיר הבה"דים שלוש מטרות עיקריות: פינוי שטחים באיזורי ביקוש נדל"ני במרכז הארץ, הטמעת טכנולוגיות מתקדמות בבסיסי צה"ל ובראש ובראשונה- קידום איזור הנגב. בהתאם לחזון זה תכנון עיר הבהד"ים כולל גם מעטפת אזרחית נרחבת, מלבד הבסיסים עצמם, אשר תכלול: יחידות דיור עבור אנשי קבע, מרכזים מסחריים, מתקני ספורט, מוסדות חינוך ועוד. ההערכה היא כי עיר הבה"דים תגרום לאלפי אנשי קבע להעתיק את מקום מגוריהם לאיזור הנגב הצפוני. מלבד אנשי קבע צפויה העיר למשוך נותני שירותים ובעלי מקצוע שונים. לכך יש להוסיף גם את נוכחותם של אלפי חיילי חובה בבסיסים עצמם. נוכחות המייצרת גם היא נפח פעילות כלכלית לא מבוטל. מהלכים אלו צפויים להזניק את פיתוח האיזור קדימה וכבר החלו להשפיע על רמת מחיר הקרקעות ונכסי הנדל"ן בסמוך לעיר המתוכננת.

היישוב הקהילתי נופית הוקם בשנת 1987 ביוזמת גרעין התיישבות של משפחות צעירות אשר ביקשו להקים ישוב לא חקלאי, בעל איכות חיים כפרית. הקמת היישוב זכתה לתמיכת הממשלה בעיקר בשל הרצון להרחיב את ההתיישבות היהודית באיזור. במהלך שנות ה-90 יזמה ממשלת ישראל (באמצעות מנהל מקרקעי ישראל) תוכנית להרחבה משמעותית של היישוב. בתי השכונה החדשה (נקראה – נופית הצעירה) שהתווספה ליישוב אוכלסו בשלהי שנות ה-90.

מאמרים שיכלים לעניין אתכם ראו גם:

רשימת הבסיסים הצפויים לאכלס את המתחם: בסיס הטירונות – מחנה 80, בה"ד 7 – בסיס ההדרכה של חיל קשר, בה"ד 6 – בסיס ההדרכה של חיל לוגסטיקה, בה"ד 10 – בסיס ההדרכה של חיל רפואה, בה"ד 11- בסיס ההדרכה של חיל שלישות, בה"ד 13- בסיס ההדרכה של משטרה צבאית, בה"ד 15- בסיס ההדרכה של חיל המודיעין, בה"ד 20 – בסיס ההדרכה של חיל חימוש ובסיס ההדרכה של חיל חינוך. עם השלמת העברתם של בסיסים אלו, צפויה עיר הבה"דים לשמש כיעד להעתקתם של בסיסים נוספים.

עלותה של התוכנית השאפתנית, מוערך בסכום של כ-9 מיליארד ש"ח. מקור רוב המימון היא התמורה הצפויה להתקבל למדינה עם פינוי שטח הבסיסים במרכז הארץ. מרבית עבודות התשתית והבנייה במיזם יבוצעו על ידי חברות פרטיות שזכו במכרזים שהפירסם משרד הביטחון. העתקת הבסיסים צפויה להסתיים (על פי התכנון) בשנת 2015. האיזור בו מוקמת עיר הבה"דים הוא שומם לגמרי ועל כן עד להקמת עיר הבה"דים, האדמות באיזור היו בעלות ערך כלכלי נמוך למדי. ההנחה סבירה היא כי בעלי הקרקעות באיזור יהנו מעלייה בערך הקרקעות. יש לציין כי מרבית האדמות באיזור הן אדמות מדינה.

כתיבת תגובה