אבחון עסקי – תהליך חשוב לעסקים

גם העסקים הכי גדולים ומוצלחים צריכים עזרה של יועץ, אם זה כדי לשמור על הצלחת העסק ואם זה להוציא את העסק מצרות כלכליות שבהן הוא נמצא עמוק מאוד.

יעוץ עסקי הוא צעד חשוב לכל עסק, ואפילו לעסקים קטנים, שלכאורה יותר קל להם להתמודד עם השוק ועם כמות והיקף העבודה שלהם, אבל בפועל זה לא תמיד כך.

כאמור, יעוץ עסקי יכול לעשות שני דברים: האחד הוא לעזור לעסק להישאר חזק ויציב כמו שהוא והשני הוא חילוץ העסק מבור כלכלי. בשני המקרים האלו הכל מתחיל עם אבחון עסקי של כל העסק – הכנסות, הוצאות, עסקאות שבוצעו, משכורות לעובדים, קצב עבודה, חלוקת והגדרת תפקידים וכן הלאה. כל אחד מהם בעלי השפעה על רווחיות העסק.

במקרים מסוימים אבחון עסקי יכול להציג תמונת מצב די מבלבלת – העסק מצליח לסגור עסקאות רבות, אבל עדיין מתקשה להישאר מעל פני המים. איך זה יכול להיות? בקצרה, מדובר כאן בבעיות שקשורות לאופן שבו מנהלים את הכסף שנכנס לתוך העסק.

לעומת זאת, אבחון עסקי יכול להציג תמונת מצב עגומה של מעט מאוד עסקאות, אף על פי שהעסק מציע מוצר איכותי ונדרש. במקרה הזה, יעוץ שיווקי הוא תהליך חשוב כדי למצוא את דרכי השיווק הנכונות עבור המוצר וקהל היעד. ואולי בעצם קהל היעד לא הוגדר נכון מלכתחילה?

מרבית העסקים שנפתחים מדי שנה מציעים מוצר טוב שיש בו פוטנציאל, אך למרות זאת הם נסגרים מהר מאוד. נראה שברוב המקרים זה הצד השיווקי שלא פועל כראוי, בעיקר בעסקים חדשים שנמצאים בתקופת הסתגלות, שבסופה יוחלט אם העסק ייסגר או ימשיך ויצליח. אפשר לקרוא לזה גם תקופת ניסיון. בתקופה הזו חשוב לקבל יעוץ שיווקי , ועדיף שיינתן מהרגע הראשון כדי לחסוך זמן יקר, וכמובן כסף.

בכל מקרה, רק אבחון עסקי יוכל להצביע על הבעיות של העסק, אם הן בתחום השיווק או בתחום אחר. אבל כדי לאבחן את הבעיות, צריך יועץ מקצועי ומנוסה, שיודע איך לנתח את העסק, איך להציג את הבעיות וכמובן לתת פתרונות. ומצדו של העסק, צריך לדעת מתי להרפות מהיועץ ולהתחיל להתנהל לבד, בצורה עסקית חכמה יותר.