הטרנד החדש של גינון על קירות

יש כעת טרנד חדש של גינון על קירות שהובא לישראל מצרפת.

הכוונה היא ליצירת גינה שהיא אנכית על גבי קיר חיצוני של בניין או על גבי קיר פנימי בתוך משרד או דירת מגורים. הגינות הללו נקראות בשם גינות אנכיות או גינות ורטיקליות.

ממציא השיטה

ממציא שיטת הגינון הורטיקלי הוא בוטנאי צרפתי שעונה לשם פטריק בלנק (Patrick Blanc), שכבר לפני הרבה שנים הגיע אל המסקנה שצמחים לא צריכים בהכרח קרקע על מנת לצמוח בצורה טובה. כפי שאפשר להתרשם מכך שגם בטבע ישנם צמחים שצומחים על גבי סלעים. הוא הגיע למסקנה שצמחים צריכים רק כמות קרקע קטנה ולמים שבהם ישנם מינרלים שונים שחיוניים בעבור הצמחים. פטריק בלנק נולד בפריס בשנת 1953, הוא התמחה בתחום של צמחים שגדלים ביערות הגשם הטרופיים במוסד המחקר הממשלתי הגדול בצרפת CNRS אשר עובדים בו כ- 32,000 עובדים.

כעת הקירות הירוקים הופכים בניין שכיח לבניין שהוא ייחודי, וחדר רגיל הופך לחדר שהוא מיוחד.

היתרונות של גינון על קירות הם רבים כמו לדוגמה – הצמחייה מוסיפה יופי לקירות שעליהם היא צומחת, הצמחייה מקררת ומורידה את הטמפרטורה שבסביבתה, גינון על קירות מאפשר ליצירתיות של מעצבי הפנים והאדריכלים לבוא לידי ביטוי, גינון על קירות מהווה פתרון הצללה בשביל חלונות ופתחים בקירות הבניין, העלאת אחוז החמצן והורדת אחוז הפחמן הדו-חמצני שבאוויר.

תהליך של תכנון וביצוע

גינון על קירות דורש תכנון שלאחריו יש את הביצוע.

מתחילים עם יצירת קונסטרוקציה שמאפשרת לשורשי הצמחים להתפשט על גבי המשטח ובכך להבטיח לצמחים גם איכות וגם אורך חיים.

כיום יש גינות אנכיות עם כמות קטנה יחסית של אדמה וגם ללא מצע של אדמה אשר מבוססות על השקיה בלבד כלומר גינות שהן הידרופוניות.

מגוון הצמחים שאפשר לשתול על הקירות דומה לצמחים שאפשר לשתול בגינה רגילה. כמובן שאי אפשר לשתול בגינה אנכית עצים בגלל משקלם וגובהם.

אבל בהחלט ניתן לשתול בגינה הורטיקלית גם פרחים שונים וגם צמחים שהם חד שנתיים.

אם שותלים צמחים כאלה הדבר מחייב תחזוקה רבה יותר לצורך החלפתם של הצמחים כמו במקרה של גינה שהיא רגילה ושזקוקה במצב כזה ליותר טיפולים תקופתיים.

סגנון הצמחייה שתהיה יכולה להיקבע מראש כמו למשל גינה ארץ ישראלית, גינה פראית, גינת תבלינים ועוד. בעת תכנונה של גינה אנכית  יש לבדוק את כיוון הקיר ואת רמת החשיפה שלו לאור השמש, מפני שזהו גורם חשוב מאוד בנוגע להצלחה של הצמחייה לגדול ולהתפתח.

תוספת של פרחים צבעוניים יכולה ליצור כתמי צבע שונים על גבי הקירות בדומה למה שמתרחש בגינות אופקיות רגילות.

כתיבת תגובה