ידועים בציבור בראי החוק

כמעט כל אחד יודע מה כרוך בהליך גירושין, גם אם לא לפרטי פרטים. כאשר מתגרשים צריך להכין הסכם גירושין ולכלול בו החלטות לגבי נושאים שונים הקשורים לבני הזוג ולילדים. כשזה מגיע לזוג נשוי שמחליט לשים קץ ליחסים, הפרידה נחשבת בעיני אנשים רבים לרשמית, בדיוק כמו ההחלטה שלהם להיות יחד שבאה לידי ביטוי בחתונה אך מה לגבי זוגות ידועים בציבור שנפרדים? נראה שהרבה אנשים לא ממש מצליחים להבין מה הפרידה שלהם אומרת ובמה היא כרוכה.

מעמד של ידועים בציבור אומר שהזוג לא נשוי אך הוא מנהל חיי משפחה כמו כל משפחה אחרת וכי הוא מנהל משק בית משותף. לא כל זוג יכול לקבל מעמד של ידועים בציבור מבית המשפט וכדי לקבל מעמד זה צריך להציג מסמכים שונים שמראים על התנאים לקבלת המעמד כמו תצהירי בנק שמראים על חשבונות משותפים או מסמך המראה בעלות משותפת על דירה וכדומה.

לא הרבה אנשים יודעים זאת אבל ידועים בציבור זכאים לאותם תנאים כמו זוג נשוי ואם הם נפרדים הם מחויבים לעשות את אותו דבר כמו שצריכים לעשות זוגות נשואים שמתגרשים.

בין השאר, אם לידועים בציבור יש ילדים הם צריכים להסדיר משמורת עליהם. דיני משפחה אומרים שהאימא היא זו שמקבלת משמורת על הילדים והדבר תקף גם לגבי ידועים בציבור. כל ילד עד גיל 6 הולך באופן אוטומטי אל האימא אלא אם כן היא לא כשירה לגדל אותו.

בעוד שהאימא מקבלת משמורת על הילדים האבא זכאי להסדרי ראיה. דיני משפחה קובעים כי אין סיבה למנוע מהאבא לראות את הילדים שלו והדבר הנכון הוא לתת לו להיפגש עימם למרות הגירושין וכמה שיותר. במידה והאבא מהווה סכנה לילדים, יש שתי אפשרויות: הוא שהאבא לא יקבל מפגשים או שהמפגשים יהיו תחת פיקוחם של עובדים סוציאליים.

למעשה, ידועים בציבור נתונים לחוק בדיוק כמו זוג נשוי, לטוב ולרע ואפשר לראות כי דיני משפחה תקפים לגבי שני הזוגות ללא הבדל ביניהם, בין אם זה משמורת או כל נושא אחר שיש להסדיר בעת פרידה.