למד ומל"ן


בעבר, כל מי שרצה להוציא רישיון יצר קשר עם מורה נהיגה פרטי או אחד מבתי הספר לנהיגה באזור מגוריו, שם את השלט "למד" על הרכב והתחיל ללמוד איך לנהוג. כל מי שרצה ללמוד נהיגה נדרש ללמוד בעצמו למבחן התיאוריה, לקחת שיעורי נהיגה מעשיים ורק על פי החלטת מורה הנהיגה ניגש לטסט.

אלא שמציאות זו יצרה קרקע פוריה לפעילותם של מורי נהיגה שרלטנים, שלנגד עיניהם ניצב רק הרצון להרוויח על חשבון התלמיד. בהיעדר כל פיקוח ואכיפה על לימודי הנהיגה, הן התיאורטיים והן המעשיים, לא רק שתלמידי ה"למד" שילמו הרבה כסף, הם גם לא תמיד רכשו את כל הידע והכלים הדרושים כדי לנהוג בזהירות ולהיות זכאים לרישיון הנהיגה. בדיוק בשל כך הוחלט על הקמת מלן – מרכז ללימוד נהיגה.

מלן – פיקוח על לימודי הנהיגה בישראל

במרץ 2011 הוגשה הצעת חוק שמטרתה לערוך רפורמה בתחום לימודי הנהיגה בישראל ולהשליט פיקוח על התחום. על פי הצעת החוק, גם לימודי התיאוריה וגם הלימודים המעשיים יתבצעו אך ורק במרכזי לימוד נהיגה – מל"נים, שפועלים ברישיון ותחת פיקוח משרד התחבורה.

העקרון שעומד בבסיס הקמת המל"נים הוא יצירת פיקוח על תחום לימודי הנהיגה בישראל ווידוא שכל תלמיד נהיגה ("למד") יקבל את כל הידע התיאורטי והכלים המעשיים הדרושים לנהיגה בטוחה וזהירה. כשלימודי הנהיגה מתבצעים במסגרת מל"ן אפשר להיות בטוחים:

  • שכל מורי הנהיגה והמרצים הינה מורים שעברו הכשרות מתאימות וקיבלו רישיון הדרכה מטעם רשות הרישוי.
  • שתוכניות הלימוד התיאורטיות והמעשיות, כמו גם סדר השיעורים, תוכן המבחנים והמבדקים, יפותחו על ידי משרד החינוך ויותאמו לסוג הרישיון שתלמיד הנהיגה (ה"למד") ירצה להוציא.
  • ששיעורי הנהיגה המעשיים יתאימו לתכני השיעורים התיאורטיים.
  • שהתלמידים ייגשו למבחני התיאוריה ולמבחנים המעשיים כשהשלימו את כל מטלות הביניים וכשברשותם כל הידע והכלים הנחוצים, ולא יבזבזו כסף על שיעורים מיותרים רק כדי להעשיר את כיסו של מורה הנהיגה.

מלן – הסוף לתאונות הדרכים?

אחת הטענות הנפוצות היא שהסיבה העיקרית לריבוי תאונות הדרכים בישראל, בעיקר בקרב נהגים חדשים וצעירים, טמונה בתרבות הנהיגה ובליקויים בסיסיים ומהותיים בשיטת לימודי הנהיגה בארץ. הקמתו של מל"ן נועדה, בין היתר, לשפר מציאות זו.

לימודי נהיגה במל"ן יאפשרו ללמד את התלמידים לא רק חוקי תנועה ותמרורים, אלא גם עקרונות יסוד בתרבות נהיגה, כגון: סובלנות, אדיבות, מתן זכות קדימה, סיוע בדרכים ועוד. עקרונות אלו, שיושתתו בכל היבט של לימודי הנהיגה, יוכלו להשפיע רבות גם היקף תאונות הדרכים. יחד עם לימוד מוסדר ומתן כלים מעשיים הנמצאים תחת פיקוח, יוזמי הצעת החוק מלאי תקווה שלימודי נהיגה במל"ן יוכלו באמת למנוע תאונות דרכים רבות ולהציל את חייהם של לא מעט אנשים. כי כשלימודי הנהיגה נמצאים תחת פיקוח, וכשכל תלמיד נהיגה ("למד") מקבל את כל הידע והכלים הדרושים לנהיגה זהירה ונכונה, הסיכוי להתרחשותן של תאונות דרכים קטן משמעותית.

כתיבת תגובה