למה חשוב לערוך שירים וסיפורים

אומרים שהדבר הכי קשה לכותב זה השלב בו עליו לערוך את הטקסט שלו. זו אחת הסיבות שלכל כותב, בוודאי לסופרים יש עורך שלוקח את הטקסט שלהם ומתחיל למחוק את החלקים המיותרים, חלקים שחוזרים על עצמם וכדומה. התוצאה הסופית יוצרת טקסט שמוגש לקהל הקוראים או הגולשים והם מחליטים אם הטקסט הערוך מספיק טוב כפי שהוא, שלם או חלקי.

למה לכותב טקסטים קשה לערוך? יש לכך כמה הסברים בסיסיים. הראשון, כאשר אנחנו כותבים שיר, ואני בדרך כלל כותב שירים, כל מילה שאנחנו כותבים נראית חשובה. זה מזכיר בדרך כלל עבודה אקדמית בה כל מילה נראית לנו חשובה אחרת לא נצליח להסביר את הטיעון שלנו, ככה זה נתפס לפעמים גם בשירים. כל מילה נראית לנו חשובה.

שנית, כל מילה שאנחנו כותבים היא לא רק חשובה לנו, אלא היא יוצאת מתוכנו, עכשיו תנסו לוותר על משהו שהוא שלכם. זו נחשבת לסיבה המובילה שבגללה אנשים משתמשים בעורך חיצוני, פרקליט השטן, שלוקח את הטקסט ומוחק את כל מה שלא מתאים, מה שלא קשור, מה שהורס את הטקסט. פעם הסבירו לי שיש בטקסטים רמות שונות של זהב, החוכמה הגדולה היא להשאיר את הזהב האיכותי ולא להתפשר על זהב חלש או מזויף.

סיבה שלישית, הכותב חושב שהוא יודע מה הקורא , הגולש, המאזין רוצים. זו הנחה מוטעית. ככה נראה לי. לא כולם יודעים מה אחרים רוצים , גם אם מדובר באנשים מנוסים. יש מעטים שיודעים, אבל גם הם יודו שלא פעם הם לקחו שירים ורצו לזרוק אותם ולמזלם, גורם חיצוני לקח , הציל אותם וזרקו אותם. במילים אחרות, גם הם לא ידעו מה גורם לשיר להצליח ומה לא. עכשיו, עורך לוקח את הטקסט ויודע לחבר אותו יותר לקהל מסוים, לא רק בצד הספרותי שלו, אלא מעבר לכך. אגב לכותבים שהם גם העורכים של עצמם, זה יותר קשה, כי עליהם לבצע את שני התפקידים גם יחד.

עריכת סיפורים היא יותר קשה מעריכת שירים. שירים בדרך כלל נערכים על ידי הכותבים עצמם בעוד סיפורים נערכים על ידי עורכים חיצוניים. עריכת סיפורים היא מהותית להצלחת הסיפור, לא רק בצד המסחרי אלא גם על מנת להעביר אותו נכון, כי בעריכה משאירים את העלילה שלמה, מלאה, מסודרת ומאורגנת.

למה אני כותב את זה? כי תמיד שתקראו טקסטים, אל תחשבו רק על מה שיש בו אלא על מה שאין בו, מה שירד ממנו, זה תרגיל לא רע למחשבה, תרגיל לא רע ליצירתיות, ויכול לגרום לכם הנאה רבה לחשוב מה יש בטקסט ומה לא.

אני מזמין אתכם לבקר באתר של לירון תמם, כאן ניתן לקרוא שירים, סיפורים קצרים, פוסטים מהבלוג, להשאיר הודעות בפורום ועוד.

כתיבת תגובה