מה כדאי לדעת לפני שמכניסים רכב לטיפול במוסך ?

כל בעל רכב בהכרח יזקק לשירותי מוסך מפעם לפעם, לשם טיפול תקופתי לרכב, תיקון תקלה ברכב או חלילה תיקון הרכב לאחר תאונה. הכנסת הרכב למוסך היא חוויה שבעלי רכב רבים אינם ששים לה כיוון שהם חשים חשש שיפלו קורבן לרמאות מצד בעל המוסך. הסיבה העיקרית לחשש זה היא חוסר הידע הטכני שיש לרוב בעלי הרכב בתחום מכונאות הרכב. אין באפשרותם לדעת לבדם מה הבעיה עם הרכב במידה ומדובר בתקלה, כיצד יש לתקנה ומה העלות הסבירה לתיקון תקלה כזו ולחלקי החילוף הדרושים. גם בהקשר של טיפול תקופתי לרכב בעל הרכב עלול לחשוש עקב חוסר הידיעה מה באמת נעשה במסגרת הטיפול, ולעיתים גם מה יש לעשות ומה אין צורך.

ללא ספק כל בעל רכב ירצה לדעת כי הוא מכניס את רכבו לטיפול במוסך שהינו מקצועי ואמין, ויש לציין שיש מוסכים רבים שפועלים בהוגנות. חשוב לדעת שאם אתם מחפשים מוסך בירושלים או בכל עיר אחרת בארץ, אחת האינדיקציות הטובות ביותר לאמינות של המוסך תהיה השקיפות בה יתנהל מולכם. זכותכם לשאול שאלות ולקבל עליהן תשובות מלאות לפני הכנסת הרכב, בכדי שתוכלו להגיע להחלטה הנכונה באשר למוסך בו תרצו לטפל ברכבכם לטיפול. כמו כן זכותכם לשאול שאלות בסיום הטיפול ברכב, בכדי לוודא שקיבלתם את מלוא השירותים שהובטחו לכם בטרם תשלמו עבורו.

כמו כן, חשוב לדעת שביכולתכם לבקש ולסכם דברים עם הנהלת המוסך לפני הטיפול שיקטינו את הסיכון ש'יעבדו עליכם'. להלן טיפים שיעזרו לכם לדעת מה לשאול ו/או לבקש לפני הכנסת הרכב לטיפול:

  • בקשו הצעת מחיר מפורטת לפני הכנסת הרכב לטיפול בכדי שלא יווצר מצב בו תגלו רק בדיעבד, לאחת קבלת החשבון, שבוצעו עבודות שלא ביקשתם. וודא שבהצעה מפורטים מה בדיוק יכלול הטיפול, אלו חלקי רכב יתוקנו או יוחלפו, האם הם יוחלפו בחלקים מקוריים או חלופיים וכו'.
  • הורו לנציג המוסך לעדכן אתכם ולבקש אישורכם באם תידרש כל פעולה נוספת בטרם ביצועה. רבים אינם יודעים, אך עבודה או חלק חילוף אשר משמעותם חריגה משמעותית מהצעת המחיר המקורית (מעל 20 אחוזים מן העלות) מחייבת את הסכמתכם מראש לביצועה.
  • חשוב לדעת שביכולתכם להחליט האם יעשה שימוש בחלקים מקוריים או חלופיים. הדבר חשוב שכן הדבר יכול להתבטא באופן משמעותי מבחינת עלויות. כמו כן, זכותכם לבקש לקבל את החלק הפגום שהוחלף בסיום טיפול הרכב.
  • זכותכם לבחור האם להכניס את הרכב לטיפול במוסך יבואן או מוסך כללי. כל עוד מדובר על מוסך כללי המחזיק ברישיון משרד התחבורה, תוכלו לטפל בו ברכבכם ללא חשש מפני איבוד אחריות היבואן על הרכב. טיפול במוסך כללי יכול להיות זול יותר עד כדי עשרות אחוזים מטיפול במוסך יבואן. העלות הנמוכה יכולה לבוא לידי ביטוי בעלות לשעת עבודה כמו גם בעלות החלפים, בין היתר מכיוון שמוסכי יבואן נוטים לעבוד עם חלפים מקוריים בלבד. תוכלו לקבל טיפול רכב מקצועי במוסך כללי מורשה אשר מתמחה בסוג הרכב שלכם ומקפיד להתעדכן בעדכוני והוראות היצרן, לא פחות ממוסך יבואן. לכן, כאשר אתם מחפשים מוסך שמטפל בסוג הרכב שלכם, לדוגמא מוסך יונדאי בירושלים, השוו עלויות בין מוסכי היבואן למוסכים כלליים מורשים.
  • בקשו שאיש המקצוע יתעד את כל הפעולות שביצע בספר הטיפולים של הרכב. כך תוכלו לעקוב לאורך זמן אחר מה שנעשה עם הרכב בטיפולים ותיקונים שונים, וכן להציגם בפני קונה פוטנציאלי אם תבקשו למכור את הרכב בעתיד.