משרדי אדריכלים קיבוץ רמת יוחנן – על היישוב

קיבוץ בדרום-מזרח עמק זבולון, ממוקם בסמיכות לקרית אתא וגובל בקיבוצים אושה וכפר המכבי, נכלל בתחום שיפוטה של מועצה אזורית מטה אשר. הישובים הסמוכים לרמת יוחנן הם: מצפון- קרית אתא, מדרום- רכסים, היישוב הבדואי אבטין, ממערב- קיבוץ אושה, קיבוץ כפר המכבי, ממזרח- שפרעם. נתיבי התחבורה המרכזיים המחברים את היישוב לסביבתו הם: כביש 780 וכביש 7703. מלבד צמד הקיבוצים הגובלים בשטחו מוקף רמת יוחנן בשטחים חקלאיים מעובדים החוצצים בינו ובין שטחה הבנוי של קרית אתא הסמוכה (מצפון) ובשטחים חקלאיים המשתרעים ממנו ודרומה.

שלא כמו מרבית הקיבוצים בישראל גם כיום שומר רמת יוחנן על מודל השיתופיות הקיבוצי המסורתי, בהתאמות קלות יחסית. לחבריו מעניק הקיבוץ רשת בטחון סוציאלית מלאה הכוללת גם קצבאות פנסיה, הבטחת כושר השתכרות ועוד. למצב זה תרם בעיקר הצלחת הקיבוץ בשמירה על מצב כלכלי יציב לאורך השנים ובמיוחד בשנות המשבר הכלכלי החריף אליו נקלעה התנועה הקיבוצית בשנות ה-80 וה-90. פעילותו הכלכלית של הקיבוץ מתבססת על פעילות בתחום התעשייה (בעיקר מפעל פלרם לייצור מוצרי פלסטיקה), פעילות מסחר ומתן שירותים מגוונת מטעם הקיבוץ ויוזמות אישיות של חברי הקיבוץ (בית אבות, נגרייה, עיצוב גרפי ועוד) ולא פחות מכך על פעילות חקלאית נרחבת המנצלת היטב את עתודות הקרקע החקלאית המצויות בידי הקיבוץ: גידול בשר לבקר, רפת חלב, גידולי שדה, פרדסים ומטעים (אבוקדו, שזיפים, ליצ'י וכו'), אורוות סוסים ועוד.

מאמרים שיכלים לעניין אתכם ראו גם:

קהילת רמת יוחנן מונה כיום כ-920 תושבים, מתוכם כ-400 מחזיקים במעמד חברי קיבוץ והנותרים: ילדים ובני נוער, חיילים ותושבים שאינם חברים. תושבי הקיבוץ זוכים למגוון רחב של שירותי קהילה, תרבות וחברה: מימון 15 שנות לימוד, מתקני ספורט וכושר, בריכת שחייה, תיאטרון קהילתי, מרפאה, סופרמרקט, מועדון תרבות, מועדון נוער ועוד. מערכת החינוך בקיבוץ כוללת מסגרות חינוך והשגחה לגיל הרך וכן שותפות פעילה בניהול בתי הספר האזוריים: בית הספר היסודי ניצני זבולון ותיכון כרמל-זבולון. כחלק מהתאמת הקיבוץ לשינוי הזמן, החליטו חבריו על שינוי מבנה ארגוני במסגרתו בוצעה הפרדה בין ניהולו הכלכלי-עסקי של משק הקיבוץ על נדבכיו השונים, בין ניהול חיי הקהילה ובין ניהול ענייניהם הכספיים האישיים של חברי הקיבוץ. עם זאת גם כיום הבסיס לכלל הפעילות הינו החלטות האסיפה הכללית של חברי הקיבוץ.

קיבוץ רמת יוחנן נוסד בשנת 1931, קבוצת המייסדים הורכבה ממספר גרעיני התיישבות שחברו יחדיו וכללו צעירים בני המושבות, צעירים ילידי מזרח אירופה שסיימות את לימודיהם בבית ספר "מקווה ישראל". בשנים לאחר מכן נקלטו בקיבוץ קבוצות נוספות, ביניהם עולים מארה"ב, גרעין "השומר הצעיר" ועוד.

כתיבת תגובה