מתי דירות גג יחויבו בהטל השבחה

בהתאם לקביעת הועדה המקומית, כל בעל דירה ישלם היטל השבחה בגובה ההשבחה לה זכה כתוצאה מעליית ערך המקרקעין שבבעלותו.

הנידון הוא עסקאות מכר של דירות בקומה העליונה בבניין משותף, כאשר תכנית משביחה מעניקה לדירות בקומת הגג אפשרות הרחבה לקומת הגג, ואולם הגג אינו מוצמד מן הבחינה הקניינית לדירות שהרחבתן אושרה בתכנית המשביחה.

השאלה המשותפת שהתעוררה בשלושת העררים שאוחדו לצורך הדיון היא כיצד יש לקבוע את גובה ההשבחה במקרה בו טוען החייב כי מגובה ההשבחה יש להפחית תשלומי איזון.

באחד העררים שנדון (גברה ערר 450/13) מדובר בבית משותף, שבו יש דירת גג , וקיימת תב\'\'ע משביחה שהשביחה את הגדלת דירת הגג בלבד. לכן קיימת כאן עילה מצידה של הועדה המקומית לגביית היטל השבחה ואכן כך קרה. כשהדייר מכר את דירתו חייבו אותו בהיטל השבחה.

אלא שאז טען בעל דירת הגג שאין לו האפשרות המשפטית לבנות בלא הסכמת יתר הדיירים (כי לא הצמידו לו בתקנון הבית המשותף את זכויות הבנייה ואת זכותו לבנות לבד) וכי הוא נצרך לשלם להם דמי איזון, ולכן הוא מבקש פטור מהיטל השבחה, ולחילופין – הוא מבקש הפחתת ההיטל בשל כך.

ועדת הערר פסקה כי על הדייר המוכר (בעל דירת הגג) לשלם היטל השבחה. נקבע כי חובה עליו להוכיח כי יש לו מניעה לבנות לבד, וכי נגרמו לו הוצאות עקב כך וכי מקובל לשלם לאחרים עקב כך, שאחרת הוא יחוייב.

בנוסף נקבע כי באותו מקרה הוכיחה העירייה שבפועל נבנו והורחבו דירות כאלה וזאת ללא תשלומי איזון. ועדת הערר קיבלה טיעון זה של הועדה המקומית.

בסופו של יום חייבו את מוכר דירת הגג בהיטל השבחה. על פי ועדת הערר, במצב בו מהוראות התכנית עולה חלוקה ברורה של זכויות הבנייה המשותפות לבניין ומבקש היתר מנצל את החלק העולה מהתכנית כמיועד לדירתו, הרי עליו לשאת בתשלום היטל ההשבחה. לדידי ועדת הערר, ההיגיון המצוי בבסיס החיוב בהיטל ההשבחה מחייב, בהתאם לקביעת הועדה המקומית, כי כל בעל דירה ישלם היטל השבחה בגובה ההשבחה לה \"זכה\" כתוצאה מעליית ערך המקרקעין שבבעלותו, עקב כניסת התוכנית לתוקף. \"מן המפורסמות הוא, כי התעשרות הינה דרישת סף לשם חיוב בהיטל ההשבחה, ובלתה לא יקום החיוב בהיטל\".

כמה הרהורים בענין פסק דין זה:

ראשית – רואים שמדובר בדירות גג בירושלים. לו היה מדובר בדירות גג בהוד השרון, או תל אביב וכיוצ\'\'ב –  דייר כזה לא היה יכול לבנות, בלא הסכמת יתר הדיירים. במרכז הארץ, הדיירים בבית משותף מקפידים יותר על רכושם.

פנטהאוז למכירה

 

כתיבת תגובה