נרטיב וצרכנות

אנו חווים חיינו כשחקנים וצופים בסידרת אירועים בעלי שכבות רבות המאורגנים בזמן. כשחקנים, אנו חשים שאנו מתכוונים לעשות דברים מסוימים, שאנו שואפים למטרות וליעדים מסוימים עד סיום חיינו. כצופים, אנו מודעים לעצמנו כשחקנים בזמן. מודעות וכוונה מאורגנות בזמן: אלו סימני החוויה האנושית הנורמלית. בניסיוננו לחבר בין חוויות ולהסבירן אנו פונים באופן טבעי לנרטיב: אנו מספרים סיפורים מכיוון שהם אידיאלים בכדי להעביר כיצד בני אדם, בעלי מודעות ומונעים ע"י כוונה, שואפים למטרות לאורך זמן. מדעני חברה רבים פנו לאחרונה לסיפור בכדי לייעל את השיטות והרעיונות שלהם ולהבין התנהגות אנושית.

הנרטיב שאנו מספרים לעצמנו ולאחרים ישפיע במידה רבה על ההתנהגות שלנו ועל בחירות שלנו בחיים. חוקרים מתחום השיווק החלו להבין את הקשר בין הסיפור העצמי שלנו לבין הרכישות שאנו מבצעים, ולכן עוסקים במיתוג של מוצריהם בצורה כזאת שתגרום לאנשים לחשוב שהמוצר הוא משהו הדרוש להם כחלק מהנרטיב שלהם.

דוגמא מעניינת היא הנושא של מזרונים . בעבר היה רק סוג מרכזי של מזרון , אבל כמו שקרה עם מוצרים רבים החלו להתפתח מגוון וריאציות, וכיום יש חשיבות רבה כביכול איזה מזרון האדם יקנה. אדם שחשובה לו בריאותו והוא תופס את עצמו כאדם שמדגיש לייף סטייל בריאותו, ירצה לקנות מזרון המכונה מזרון אורטופדי . כלומר: המיתוג של המוצרים משפיע על התפיסה של הצרכן בקשר לרלוונטיות שלהם בחייו, ולכן יש לקחת את זה בחשבון כשמפתחים מוצרים חדשים ורוצים לפנות לקהלי יעד מסויימים.

כתיבת תגובה