סרטן בלוטת הערמונית: מה חשוב לדעת

סרטן זה נפוץ יותר בקרב גברים בני 50 ומעלה וניתן לאתרו כבר בשלב מוקדם ע"י בדיקה רקטאלית תקופתית של אחת לשנה. בבדיקה זו ממשש הרופא את בלוטת הערמונית ואומד את גודלה. בהתאם לממצאים הללו הוא מקבל החלטה בנוגע להמשך התהליך. חשוב לציין כי באופן טבעי בלוטת הערמונית  מוגדלת יותר בקרב גברים בני 50 ומעלה מאשר בקרב גברים צעירים. כמו כן, יש לשתף את האורולוג המטפל בכל שינוי בתפקוד המיני או במתן שתן. שוב, שינויים אלו ממילא שכיחים  ברמה זו או אחרת בקרב בני 50 ומעלה, אולם אין להקל בהם ראש. שינויים במתן שתן יכולים לבוא לידי ביטוי בהטלות שתן תכופות, ו/או בהטלות שתן המלוות בכאב. בנוסף, רצוי לבצע בדיקת דם לגילוי חלבון PSA, אשר  אחוז גבוה ממנו בדם יכול להעיד על סרטן. בהתאם לממצאי הבדיקה והדיווח שלכם, מחליט הרופא על המשך התהליך. ישנם מקרים בהם מחליט האורולוג המטפל לבצע ביופסיה. הביופסיה מתבצעת תחת הרדמה מקומית או אלחוש ואינה כרוכה בכאב. רקמה שנלקחה נבדקת ע"י פתולוג, וממצאי הבדיקה מעידים באופן חד משמעי על קיומו או העדרו של סרטן בלוטת הערמונית. בהתאם לממצאי בדיקות אלה הפציינט מקבל הנחיות להמשך התהליך: מעקב שגרתי המאפשר מניעהשל תחילת טיפול או המשך טיפול בהתאם לדרגת הסרטן. חשוב שתדעו שגילוי מוקדם של סרטן הערמונית יכול להציל חיים, לכן, הקפידו להיבדק אחת לשנה או בהתאם להנחיות הרפואיות שניתנו לכם.

דרגות חומרה של סרטן ערמונית:

שיטת גליקסון מדרגת את סרטן הפרוסטטה באופן הבא: ערכים נמוכים (2-5) מעידים על סרטן בשלביו הראשונים,גליסון 6-8ממקם את המחלה בשלבים מתקדמים המצריכים טיפול בהתאם לאופי הביופסיה שהתקבלה ו8-10 מעידים על מידת אגרסיביות גבוהה של המחלה ועל כן המטופל יחל טיפול אונקולוגי על סוגיו.

סקאלה נוספת הכוללת ארבע רמות משקפת את לשבי הסרטן: שלב 1 מעיד על גידול מקומי, שלבים 3-4 מעידים על התפשטות הסרטן גם לרקמות הסמוכות.זה המקום לציין כי בשלב 1 לא ניתן להבחין בכל תופעה פיזיולוגית המצביעה על חדש לקיומו של סרטן. זו הסיבה שחשוב מאוד לבצע בדיקה רקטאלית תקופתית, לרבות בדיקת דם לאיתו חלבון PSA. מובן שבהתאם לממצאים כך נקבעות דרכי טיפול בסרטן הערמונית- בין אם ע"י מעקבים תכופים יותר, ביצוע הקרנות או כריתת בלוטת הפרוסטטה.

כתיבת תגובה