קרנות הסיוע לעסקים- כאמצעי לפתרונות האשראי

הקיף פעילותן של קרנות סיוע לעסקים הוא משמעותי מאוד במקביל לפעילותם של הבנקים המסחריים. בחסות המדינה קיימים כמה גופים מוסדיים המאפשרים מתן סיוע דרך קרנות ואמצעים נוספים, כמו סיוע בפתרונות מימון לעסקים קטנים בשלבי הקמתם או במתן אשראי בהיקפים גדולים לחברות תעשייתיות. אמצעי המימון מוענקים במסגרות מגוונות ובדרכים שונות. הקרנות הללו שבחסות המדינה בעלות חתך אוכלוסיית יעד עסקי רחב היקף, והן מעניקות את האפשרות למתן הלוואות בתנאים טובים במיוחד, בעיקר דרך מתן ערבויות לבנקים עבור בעלי העסקים אשר זוכים לסיוע. על מנת להקים עסק או להגדיל היקף פעילות של עסק קיים, נדרש הון התחלתי כדי להגיע אל היעדים. לעיתים בעלי עסקים מצליחים לממש את היעד באמצעות הון הפרטי, ואולם, לא לכל יזם יש את היכולת לממן הקמת עסק בהמתנה עד שההשקעה תוחזר. אחוז גבוה מבעלי העסקים נאלצים לתור אחר הלוואות בכדי לממש את המטרה שלשמה הם זקוקים להלוואה, כאשר אחת האפשרויות היא הפניה אל קרנות סיוע.

היתרונות בגיוס האשראי באמצעות קרנות הסיוע לעסקים
היתרון הבולט ביותר של קרנות סיוע לעסקים הוא שיעור הערבות הגבוה של המדינה עבור ההלוואה. לדוגמה, בקרן לעסקים קטנים ובינוניים, המדינה מעניקה ערבות בשיעור של עד 70% מסכום ההלוואה, גורם המבטל את הצורך של בעל העסק להמציא ערבויות, ומזעור הנטל על האובליגו שלו. כמו כן, בקרנות סיוע לעסקים, קיימים תנאי ההחזר הנפרסים לא פעם לאורך תקופה של חמש שנים. הלוואות דרך קרנות סיוע לעסקים עשויות להביא לקידום העסק במספר הביטים כמו העובדה שהזרמת מימון לעסק, עשוי לגרום להצמחת התהליך היצרני, אשר מזין את עצמו לאחר שלב ההנעה ההתחלתית. היבט נוסף נעוץ בעובדה שעצם הצלחת העסק לגייס הלוואות בערבות המדינה, מוכיח את אמונה של המדינה בפוטנציאל ההצלחה של אותו העסק, והעובדה גוררת לעיתים קרובות את הבנקים לאפשר הזרמת מזומנים נוספים אל העסק. השלבים בגשת הבקשה עבור הסיוע דרך הקרנות בערבות המדינה אינו מסובך. על בעל העסק למלא טופס התחלתי, כשבשלב זה נבדקת ההיסטוריה הבנקאית של העסק ובעליו. במסגרת הבדיקה בוחנים האם קיימים או היו בעבר חשבונות מוגבלים או מעוקלים, תביעות משפטיות וכדומה. שלב ההמשך הוא שאלון פירוט דוחות, הן של השנים שעברו והן פירוט תכנית עסקית לשנים הבאות, פרוט גודל העסק, אופי השירות או המוצר ועוד.

קרנות לסיוע לעסקים: קרן תבור וקרן קורת

עם תום מילוי השאלון, נשלחים המסמכים לבדיקה כלכלית. בשלב זה קיימת אפשרות של דחיית הבקשה, ואולם, במידה והנתונים מוכיחים כי ההשקעה בעסק בעלת פוטנציאל, עשוי להגיע אל בית העסק נציג של הקרן על מנת לערוך בדיקת התרשמות. התהליך החל מהשלב ההתחלתי ועד לקבלת התשובה עשוי להמשך כמספר חודשים, כאשר בתום התהליך ישנה התשובה האם הבקשה נדחתה או אושרה. ישנם שני אפיקים של קרנות סיוע לעסקים כשאפיק אחד הוא הקרנות הממשלתיות ונוסף הוא הקרנות הפרטיות. הקרן הממשלתית הידועה ביותר היא קרן תבור, שיעדיה הם סיוע לעסקים קטנים באיתור מקורות מימון עבור מגוון מטרות. הפתרונות באים לידי ביטוי באמצעות תנאי החזר נוחים של ההלוואות, עבור אותם העסקים הזעירים אשר נמצאים בקשיי נזילות ותזרים מזומנים. קרן נוספת היא קרן קורת המסווגת בקבוצת קרנות המימון הפילנתרופיות, המאחדת בתוכה קרנות נוספות תחתיה. היא הוקמה בשנת 1994 ומאפשרת מתן תרומות ישירות לפרויקטים במגזר הפרטי, כמו מתן סיוע באופן ממוקד לאזורים ספציפיים בארץ כדוגמת הנגב או הגליל או לאוכלוסיות ייעד כמו הנשים הבדואיות בנגב.

כתיבת תגובה