רשלנות בלידה מכשירנית

לידה מכשירנית הוא מונח אשר מתייחס ללידות בהן נעשה שימוש במכשור לשם הוצאת התינוק: מכשיר ואקום או מכשיר מלקחיים. כיום בין 8 ל-9 אחוזים מכלל הלידות הרגילות (לידות וואגינליות) הן לידות מכשירניות. לידה מכשירנית מתבצעת במקרים בהם יש צורך לזרז את מהלך הלידה ו/או להימנע מסיבוכים שונים. השימוש במכשירים אלו נעשה בשלב השני של הלידה, כלומר היולדת עם פתיחה מלאה, וראש התינוק נמצא נמוך מספיק בכדי לעשות בהם שימוש.

רופא מיילד יחליט על לידה מכשירנית כאשר יש לדוגמא מצוקה עוברית או מצג עורף נטוי לאחור, אשר מקשה על יציאת העובר ללא התערבות כזו. כמו כן, זיהום בשק השפיר או היפרדות שליה יכולים להוות סיבה להחלטה על לידה מכשירנית. לעיתים, כאשר האם סובלת ממצבים רפואיים דוגמת מחלת לב, ריאות או בעיה עצבית, הדבר עלול להאריך את הלידה או לסכן את האישה, ולכן הרופא יחליט על לידת ואקום או מלקחיים.

הסיכונים בלידה מכשירנית הינם נמוכים, ולכן כאשר ישנה סכנה לאם או לעובר, יעדיף הצוות המיילד לידה כזו, כאשר ההחלטה על שימוש בואקום או במלקחיים נעשית לרוב בהתאם למיומנות ולניסיון של הצוות הרפואי.

רשלנות בלידה מכשירנית עלולה להוביל עם זאת לסיבוכים קשים יותר משריטות או נפיחויות אשר חולפים עם הזמן כגון דימומים בקרקפת או דימום מוחי, שברים בגולגולת או בעצם הבריח, פגיעה בעצבים בעמוד השדרה, קושי של התינוק ביניקה וכן פגיעות שונות בפנים כגון פגיעה בעצב הפנים ודימום ברשתית. רשלנות עלולה להוביל גם לפגיעות אצל יולדת בתעלת הלידה, בנרתיק, בשלפוחית השתן ובצוואר הרחם, כמו גם קרעים חיצוניים, פגיעה ברצפת האגן, שטפי דם, אצירת שתן ועוד.

ייצוג של עורך דין רשלנות רפואית בתביעות רשלנות בלידה הינו הכרחי שכן דרוש בידע נרחב הן בתחום המשפטי והן הרפואי להצלחת התביעה. ללא ייצוג עורך דין המתמחה בתחום, סיכויי התביעה לזכות בתיק ולהשיג את הפיצוי הראוי עבור האם או התינוק שנפגעו קטנים ביותר. חשוב לזכור שלרשות הרופאים ובתי החולים עומדים סוללות של עורכי דין מקצועיים, מולם תיאלץ התביעה להתמודד.

כאשר בית המשפט מגיע למסקנה כי נזקים נגרמו לאם ו/או לתינוק, התרחשה רשלנות רפואית בלידה וניתן להוכיח את הקשר הסיבתי ביניהם, הוא פוסק פיצוי לטובת התביעה. הרשלנות יכולה לבוא לידי ביטוי לדוגמא בביצוע הלידה המכשירנית באופן לקוי או באי מתן הסבר ראוי ליולדת על ההליך והסיכונים הכרוכים בו לפני ביצועו. כמו כן, עילה להגשת תביעה יכול להיות ביצוע לידה מכשירנית למרות שהיה ראוי לבצע ניתוח קיסרית.