תשתיות עבור מערכות אינטרקום

בשנים האחרונות, הולכת וגוברת המודעות לקיום מערכות אינטרקום לשליטה ובקרה על הבית והעסק. ישנו מגוון רחב של מערכות המסוגלות לספק מענה מצוין עבור צרכים שונים לבתים ועסקים שונים.

מתוך כל המגוון ניתן למצוא מערכות אינטרקום רגילות, משולבות מקודד, אינטרקום משולב טלפון, משולב טלוויזיה עם מסך 7" ועוד רבים ואחרים.

על מנת לתכנן נכון את מערכת האינטרקום שלנו, קודם כל עלינו להבין איזו מערכת אנו צריכים. ז"א, עלינו למפות את הצרכים שלנו, אותם אנו נרצה שהמערכת תענה להם. דבר שני, עלינו לתכנן קודם לכן את התשתית למערכת , שכן הכנה לא נכונה עלולה לגרום לאי תאימות עבור המערכת ובכך לעבודה כפולה ומכופלת.

הכנת התשתיות עבור מערכות אינטרקום היא תשתית קבועה, רצוי ועדיף שתהיה נסתרת (שקועה). יש לוודא כי בין כל המרכיבים של המערכת ישנו קשר תשתיתי.

ראשית,עבור הפנל החיצוני הממוקם בדרך כלל בכניסה לחצר הבית, על שער הכניסה, דלת לובי הכניסה  ועוד, יש להכין צנרת שתגיע עד ארון התקשורת הביתי או עד לנקודה בה תמוקם שפורפרת האינטרקום בתוך הבית (רצוי שבכל מקרה הצנרת מהפנל החיצוני תגיע לארון התקשורת ומשם לשפורפרת). כמובן שיש לוודא הגעת מתח 12V עבור הפנל החיצוני.

מהרגע שהכנו תשתית לארון התקשורת, האופציות מתפצלות לשלוש:

האופציה הראשונה והפשוטה יותר היא להכין תשתית עבור שפורפרת אינטרקום בבית, אשר תמוקם בכל מקום בו נרצה באופן קבוע ורק משם תהיה האופציה לפתוח את שער החצר.

אופציה שנייה היא להשתמש במתאם טלפון ביתי המותאם למערכות אינטרקום, אשר כל תפקידו הוא להעביר את שיחת האינטרקום מהפנל החיצוני לכל הטלפונים בבית. התוצאה היא שכל טלפון ביתי, קבוע או אלחוטי, הופך בין רגע לשפורפרת אינטרקום וממנו ניתן לדבר ולפתוח את שער הכניסה לחצר. כמו כן, המתאם מאפשר גם שיחה יזומה מול הפנל החיצוני והעברת השיחות בין פנלים מרובים ובין שלוחות שונות בבית. שימוש במתאם אינו מחייב הכנת תשתית נוספת מעבר לתשתית שנכנסת מהפנל החיצוני לארון התקשורת, אך היא כן מחייבת הכנת נקודת חשמל 220V עבור המתאם בתוך ארון התקשורת. הסיבה להנחת המתאם בארון התקשורת היא כניסת הקו הראשי של הטלפון וחיבור ישירות למתאם הטלפון.

האופציה השלישית היא כאשר נתקים מערכת אינטרקום טלוויזיה. מערכת זו מחייבת אותנו בהכנת תשתית מתאימה מארון התקשורת  למקום בו ימוקם המסך. בנוסף, יש להכין נקודת חשמל 220V אחד עבור המסך ואחד עבור הפנל החיצוני.

במידה ולא השתמשנו במתאם טלפון ביתי, כמובן שאין חובה להעביר את התשתיות בארון התקשורת, אלא אפשר לקשר ישירות בין חלקי המערכת אינטרקום. השימוש בארון התקשורת היא לשני דברים, האחד- במידה ונחליט כן להשתמש במתאם טלפון, לא נצטרך לשבור, לחצוב ולהכין תשתית חדשה, השני- ארון התקשורת משמש כנקודת ריכוז עבור החיבורים השונים ומאפשר שליטה ועבודה מסודרת יותר.

בנוסף לכל התשתיות שכבר הכנו, עלינו לוודא הכנת תשתית נוספת: צנרת ומעבר בין הפנל החיצוני לבין המנעול החשמלי הנמצא במשקוף דלת/שער הכניסה.

חיווט:

החיווט של מערכות האינטרקום  משתנה ממערכת אחת לשנייה. ההמלצה הגורפת מתוך ניסיון היא לחווט מראש על ידי כבל 8 גידים מכמה סיבות: במידה ונחליט לחווט באמצעות בל פחות משמונה גידים, יהיה קשה בעתיד להחליף את החיווט מאחר ולצנרות יש נטייה להיסתם עם הזמן. בנוסף,בהתקנת מערכות שאינן צריכות את כל הגידים, יישארו לנו גידים ספיר שנוכל להחליט ולהשתמש בהם בעתיד.

לפני תכנון מערכת אינטרקום ביתית, רצוי ומומלץ להיוועץ באיש מקצוע מוסמך ולקבל הכוונה.