טיפול באמצעות חמצן

ישנם לא מעט אנשים הסובלים ממחלות נשימתיות שונות, הגורמות לאי ספיקה נשימתית. מחקרים הראו, שכאשר מדובר במחלות כמו מחלת ריאה חסימתית (COPD = Chronic Obstructive Pulmonary Disease), יתר לחץ דם ריאתי, אסתמה ומחלות חריפות נוספות, טיפול באמצעות חמצן משפר מאוד את איכות חייהם. במסגרת הטיפול מקבלים החולים תוספת של חמצן מועשר ישירות אל תוך מערכת הנשימה, דבר שמאפשר לגופם לצרוך יותר חמצן נקי ולתעל אותו לטובת תפקוד תקין הן של מערכת הנשימה בפרט והן של כל שאר המערכות בגוף.

דרכי הטיפול בחמצן

הרבה פעמים הטיפול בחמצן צריך להתבצע בבית החולים, עד לייצוב מצבו של החולה. לאחר מכן, בזכות העובדה שיש היום מכשירים ביתיים המאפשרים טיפול בחמצן, ניתן לשחרר את המטופל לביתו, מתוך אמונה כי השהות בבית תתרום גם היא להטבה במצבו.  יש היום מספר דרכים שבאמצעותן ניתן לספק תוספת חמצן לחולים במחלות נשימה – בעיות נשימה ביניהן:
• בלון חמצן ביתי – מכל בצורת תרמוס המכיל חמצן דחוס ומחובר למכונה שבאמצעותה ניתן לקבוע את קצב המעבר של החמצן מהמכל אל החולה. ניתן להשיג מכלים בגדלים שונים, כאשר חשוב מאוד לקבל את ההחלטה הנכונה בנוגע לגודל המכל על פי הכמות הנדרשת לטיפול. ניתן לחשב את משך הזמן שלו יספיק הבלון באמצעות תרגיל פשוט: על כל בלון חמצן מצוין הנפח שלו (0.5 – 20 ליטר. יש גם בלונים בנפח 40 ליטר, המתאימים למרפאות או למטופלים שאינם משתמשים במכשיר חמצן ביתי חשמלי). על מנת לחשב לכמה זמן הוא יספיק, יש להכפיל את נפח הבלון בלחץ שמופיע על השעון הצמוד לבלון כשהוא מלא (בדרך כלל בין 150 ל-200 אטמוספרות). כך למשל, אדם שברשותו בלון חמצן בנפח של 20 ליטרים והלחץ בו הוא 200 אטמוספרות, מכפילים את המספרים ומקבלים 4000 ליטרים חמצן – כמות החמצן המצויה בתוך הבלון. את המספר הזה יש לחלק בצריכה של המטופל. כך למשל, אם המטופל צורך 5 ליטרים לדקה, הרי שהבלון יספיק ל-800 דקות (13 שעות ו-20 דקות).

מחולל חמצן ביתי – ישנם סוגים שונים של מכשירי חמצן המאפשרים טיפול בבית, כאשר הנפוץ ביותר ביניהם כיום הוא מחולל החמצן. מדובר במכשיר חשמלי אשר מפריד את החמצן מהאוויר הנמצא בחלל, מרכז אותו ומספק אותו למטופל במינון הנדרש עבורו. היתרון הגדול שלו על פני בלון החמצן הוא שניתן למלא את מכל החמצן שלו בצורה קלה ונוחה ואין צורך לדאוג להחלפות חוזרות ונשנות של בלון החמצן. את המחולל ניתן לקבל במחירים נוחים במיוחד לאחר הצגת טופס 17 ואישור רפואי מתאים שניתן על ידי רופא מומחה.

לדעת אם הטיפול עובד

כל מי שמקבל טיפול ביתי באמצעות חמצן, צריך שיהיה בביתו גם מד חמצן ביתי, או בשמו המקצועי "מד סטורציה". מדובר במכשיר פשוט להפעלה אשר מודד את רמת החמצן בדם דרך האצבע או דרך אמת היד חשוב לדעת, כי ישנם מדי חמצן ביתיים המציגים את התוצאה על גבי מסך גדול במיוחד (מתאים מאוד לאנשים מבוגרים ולכבדי ראייה), מכשירים צבעוניים המותאמים לילדים ומכשירים משוכללים המשלבים מד חמצן עם מד לחץ דם.

אמינות היא מילת המפתח

הדבר החשוב ביותר עבור כל מי שמקבל טיפול בחמצן ביתי הוא לדעת שהוא מקבל את הטיפול המתאים ושהמכשור שנמצא ברשותו הוא אמין ואיכותי. לכן, חשוב מאוד לרכוש או לשכור ציוד אך ורק מחברות מוכרות, המחויבות לאספקת מכשירים מתוצרת החברות המובילות בעולם ומספקות את המכשירים עם אחריות מלאה. כך אתם יכולים לדעת, שבכל מקרה של בעיה או תקלה, יש לכם אל מי לפנות וממי לקבל שירות מדויק ומהיר.