פרקט גושני – על מה בעצם מדובר ולמה זה כל כך יקר

פרקט גושני נחשב לפרקט היוקרתי והאיכותי ביותר, הן ברמת העיצוב והן בסוג החומר. כל לוח עשוי מיחידה אחת של עץ מלא,טבעי, שלא עבר שום עיבוד או תהליך תעשייתי. התהליך היחידי שעוברים לוחות העץ זה תהליך ייבוש, המותיר את לוחות העץ ברמת לחות של % 6-7. עוביו של לוח פרקט גושני נע בין 14 מ"מ ל- 22 מ"מ ורוחבו בין 7 ל- 20 ס"מ. מדובר בעצם בפרקט העתיק ביותר,ששימש בעיקר במבנים ובספינות. פרקט גושני עשוי מסוגי עצים הנחשבים קשים ועמידים במיוחד כגון האלון, מייפל, טייגר ווד, קמרו, אירוקו ואיפאה.

עקב היותו עשוי מעץ טבעי, פרקט גושני הוא גם היפה והקלאסי ביותר. איכותו ניכרת במראה הקלאסי והיוקרתי, במגע הנעים והחמים ובאווירה המיוחדת שמשרה על הבית וכמובן, זהו פרקט שמחזיק מעמד חיים שלמים. בחירה בפרקט גושני היא בעיקר שאלה של תקציב, לכן, כשאתם שוקלים האם לבחור בפרקט גושני, רצוי לשקול האם הוא בכלל מתאים לכם. במידה וזו כבר לא שאלה של תקציב, כדאי שתקחו בחשבון מה מידת השחיקה אליה תחשף הרצפה, במידה והפרקט מיועד לחדר עם פעילות רבה, סוג זה של פרקט לא מתאים לכם. בנוסף רצוי שתדעו שפרקט גושני דורש השקעה ותחזוקה מורכבים יותר, על ידי ליטוש וכמובן שמירה מפני שריטות ורטיבות.

התקנת פרקט גושני היא מלאכה מורכבת, ורצוי להשתמש באנשי המקצוע הטובים ביותר שיש להם המיומנות הנדרשת בהתקנת פרקט גושני. יש צורך להניח תשתית מיוחדת העשויה מלוחות עץ כדי ליצור מפלס אחיד ומאוזן שעליו מתקינים את הפרקט. את הפרקט ניתן להתקין בהדבקה או במסמור סמוי. לאחר ההתקנה יש ללטש בעזרת מכונת ליטוש מקצועית ולצבוע בשמן או בלכה. טווח הצבעים מוגבל, על פי צבעו המקורי של העץ, למרות שניתן להשיג שמן בגוון שתבחרו, יש עצים שעדיף להשאירם בגוון הטבעי. גימור ניתן בעצם לעשות על פי דרישת הלקוח וניתן אף להעניק לפרקט מראה מיושן ומחורץ. הגימור נעשה בחומרים לא מסוכנים וידידותיים לסביבה. את הפרקט רצוי לצבוע כל לוח עץ בנפרד, טרם ההתקנה, הדבר מקנה שרידות טובה יותר לפרקט ומונע מהלוחות להידבק אחת לשניה.

לרוב, תחזוקה – כיוון שמדובר בעץ טבעי, הוא רגיש יותר לשינויים במזג האוויר. לכן רצוי להימנע מלחשוף אותו לקרני שמש, ללחות, רטיבות או חומרי ניקוי כימיים.

אין לנקות את הפרקט במים.

ניקיון הפרקט יעשה רק על ידי טיאטוא, ניגוב ושאיבה.

הניגוב  יתבצע באמצעות מגב מיוחד עם ראש כותנה, שעליו מרססים חומר מיוחד לניקוי פרקטים גושניים, אותו ניתן לרכוש אצל מתקיני פרקטים מקצועיים ובחנויות המספקות פרקטים.

במידה ומשתמשים בשואב אבק, יש לשים לב שהוא בעל מברשת רכה.

יש להגן על הפרקט מפני שמש ישירה, אחרת הפרקט משנה את צבעו.

אין לגרור רהיטים על הפרקט.

רצוי להמעיט בשימוש בעקבים גבוהים על רצפת הפרקט

יש לדאוג לגזוז צפורניים של חיות מחמד כדי להגן מפני שריטות.