גירושין והמרוץ אחר בתי המשפט

כשבני זוג פותחים בהליך גירושין עליהם להחליט לאיזה בית משפט הם יפנו כדי שכל ההליך יהיה לרשמי. בני הזוג יכולים לפנות אל בית הדין הרבני או אל בית המשפט לענייני משפחה כדי לפסוק בכל הנושאים החשובים, כמו חלוקת רכוש ומזונות ילדים.

משום שכל אחד מבתי המשפט פוסק בצורה שונה ועל פי חוקים שונים, בכל אחד מהם יכול להיות יתרון מסוים לאחד הצדדים. במקרה כזה, בני זוג לפעמים נמצאים במרוץ – הגוף המשפטי שאליו מקדים לפנות אחד הצדדים הוא בית הדין שבו מוסדר הליך גירושין והכל מתנהל לפי החוקים שלו.

בית הדין הרבני הוא בעל סמכות לדון בענייני נישואין וגירושין כבר משנות החמישים. במסגרת הליך גירושין יכול בית הדין הרבני לעסוק במזונות ילדים, חלוקת רכוש ועוד נושאים רבים. בנושאים אלו עוסק גם בית המשפט לענייני משפחה ויש לציבור הרחב נטייה לחשוב שהוא מיטיב עם נשים ושבית הדין הרבני מיטיב עם גברים. ההנחה הזו לא בהכרח נכונה וכל החלטה שנעשית תלויה אך ורק בנסיבות.

איזה נושאים בדיוק יש להסדיר באחת הערכאות? לא משנה לאיזו מהן פונים, הליך גירושין דורש להסדיר חלוקה של הרכוש בין בני הזוג ולהסדיר עניינים הקשורים לילדים, כמו משמורת, מזונות והסדרי ראיה.

מלבד חלוקת רכוש, שהינה נושא פחות מורכב ושאפשר להסדיר לפני שמתחתנים, כל הנושאים הנוגעים לילדים הם מורכבים וקשים. במקרים מסוימים בני הזוג מצליחים להסדיר הכל במהירות יחסית אך במקרים רבים הצדדים נמצאים במלחמה חזיתית.

על אף הדעה הרווחת שבית המשפט לענייני משפחה מיטיב עם האישה לעומת בין הדין הרבני, כשזה מגיע לגידול הילדים כל הערכאות רואות עין בעין- האימא היא גורם מרכזי בחיי הילדים, היא איתם כל הזמן ולכן ראוי שהיא תקבל משמורת עליהם.

ישנם מקרים בהם לאחד מבני הזוג יש אינטרס לפנות דווקא לאחת הערכאות אך כדי לדעת לאיזה גוף כדאי לפנות – בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני – כדאי להתייעץ עם עורכי דין לפני שמגישים את כתב הטענה לאחד מהם.