טיפול בהתנגדויות פנימיות: איך להפסיק להילחם בשינוי שנדרש לך?

זה נכון, חלק מהחלומות אותם רבים רוצים להשיג אינם רציונאליים ולעתים אף בלתי ניתנים להשגה אלא קיימים רק ברמת הפנטזיה ולצורך זה בלבד. עם זאת, ישנם דברין רבים שאותם אנחנו דווקא כן מסוגלים להשיג ובכדי להשיג אותם עלינו מצליחים להתגבר על ההתנגדות הפנימית שנוצרת בתוכנו. בעוד שחלק מהאנשים לוקחים איש מקצוע שיעזור להם בתהליך הטיפול בהתנגדויות הפנימיות, יש כאלו שמסוגלים לצאת לדרך בעצמם לו רק ידעו איך.

מהי התנגדות פנימית?

על פי תחום ה-NLP התנגדות פנימית היא מצב שבו ישנם 2 כוחות פנימיים הפועלים בכיוונים מנוגדים: הראשון שואף להביא אותנו לבצע דבר מה והשני שואף להרחיק אותנו מביצועו. בשל כך ששני הכוחות הללו פועלים במקביל, אנו משקיעים כוחות נפשיים רבים ובפועל איננו מבצעים.

טיפול בהתנגדויות פנימיות דומה במהותו לטיפול בהתנגדויות מכירה. הרי ההתנגדות מקורה בעומק התת מודע והיא מסמלת התנגשות של אמונות מנוגדות בהקשר מסוים. עם זאת, בעוד שבמהלך מכירה אנו עובדים עם אדם אחר ויכולים לעמוד את תגובותיו, כשאנחנו עובדים עם עצמנו המצב שונה.

איך מתבצע טיפול בהתנגדויות פנימיות?

בניגוד לטיפול בהתנגדויות לקוח, מעט יותר קשה לנו לזהות מתי קיימת אצלנו התנגדות פנימית לשינוי. אצל הלקוח אנו רואים זאת מיידית בשפת גוף, במילים ובטון הדברים הנאמרים. אצלנו, אנחנו צריכים לשים לב מתי עולה תחושת חוסר נעימות ומתי אנחנו גם נמצאים בקונפליקט בחירתי המלווה בסערה רגשית.

לאחר זיהוי ההתנגדות הפנימית, עלינו למפות את 2 הכוחות המנוגדים אשר פועלים ולמצוא מהי הכוונה החיובית של כל אחד מהצדדים כאשר הם דוחפים אותנו לבצע או להמנע מביצוע. אז, עלינו למצוא דרך שבה אנחנו כן נצא לעשות ועדיין לשמור על העקרונות החשובים לשני הצדדים.

3 טיפים לטיפול בהתנגדויות פנימיות

במהלך הטיפול בהתנגדויות הפנימיות ניתן להשתמש ב-3 הטיפים הבאים שיעזרו לנו ליצור דרך אחידה שתרצה את 2 הצדדים: הטיפ הראשון הוא לשנות את זווית ההתסכלות. כאשר אנחנו ממשיכים להסתכל על הבעיה מהזווית שיצרה אותה, קשה למצוא דרך אחרת לפיתרון.

הטיפ השני הוא להתמקד בביצוע. כאשר אנחנו חושבים, קל לנו להגדיר מה אנחנו לא רוצים שיקרה. במקום זאת, עלינו לחשוב מה אנחנו רוצים שיתבצע בפועל. כך יהיה קל יותר לתכנן. הטיפ השלישי הוא לבצע ללא שיפוט. ניתוח יתר רק עשוי להחזיר את ההתנגדות הפנימית.

הרווח הגדול מפירוק ההתנגדות הפנימית

ברמה השטחית טיפול בהתנגדויות פנימיות עוזר לנו להתחיל לעשות את הדבר שרצינו לעשות אבל נתקענו בדרך אליו. ברמה העמוקה יותר, טיפול בהתנגדויות פנימיות עוזר לנו להתחבר לעצמנו יותר טוב ובכך מחזק את כוח הרצון, ההערכה העצמית שלנו והביטחון העצמי שלנו. לאורך זמן, פירוק ההתנגדויות הפנימיות מאפשר לנו להגיע לתוצאות טובות יותר מתוך אמונה גדולה יותר בעצמנו.

כתיבת תגובה