מהי חרדה וכיצד מטפלים בה?

חרדה הינה רגש טבעי ומהווה תגובה של הגוף למצבים מאיימים במטרה להזהיר אותנו ולעורר את החושים שלנו לפעולה. החרדה הופכת לבעיה רק כאשר האדם מגיב ברגש זה למצבים שאינם מהווים איום אמיתי, וגורמים לו לחוסר נוחות ולמצוקה. חרדה היא אחת הבעיות הרגשיות הנפוצות בעולם המערבי והיא יכולה להופיע בקרב ילדים ומבוגרים, בכל הגילאים ומכל שכבות האוכלוסיה, ולגרום לקשיים בתפקוד תקין במישורים שונים של החיים כגון עבודה, לימודים, זוגיות ועוד.

מה הם סימנים של אדם הסובל מחרדה?

אדם הסובל מחרדה יחווה שילוב של רגשות המלווים אצלו את תחושת המצוקה וגורמים לו לסבל, כגון: עצבנות, חוסר שקט, מחשבות טורדניות, דפוסי חשיבה קטסטרופליים, עצבות, דאגה, כאבים באזורים שונים בגוף, אינסומניה, התנהגות המנעתית, חשש מהתקפים נוספים של חרדה ועוד.

מהם סוגים נפוצים של חרדה?

חרדה חברתית – חשש של אדם ממצבים חברתיים שונים העלולים לגרום לו לתחושת מבוכה. אדם זה יצמצם או ימנע כליל מאינטרקציה חברתית על מנת למנוע דחייה, חוסר הבנה, מבוכה ועוד. חרדה זו פוגעת בתפקוד החברתית ומלווה פעמים רבות מדפוסים של המנעות מטיפול.

פוביה – פוביה היא פחד ממצבים או אובייקטים שונים, כגון פחד מחרקים, נהיגה, ליצנים, גבהים ועוד.

הפרעת פאניקה – מצב של פחד קיצוני ומשתק ללא כל טריגר חיצוני. ההתקף עשוי להיות כל כך חזק עד כי האדם מאמין כי נמצא בסכנה קיומית. לעתים אדם זה מפונה לבית חולים לקבלת טיפול רפואי. הסכנה העיקרית במצב זה היא המנעות מיציאה החוצה מחשש להתקף נוסף בפומבי.

חרדה מכוללת – מצב בו האדם סובל מדאגות לא מבוססות במשך תקופת זמן מתמשכת, ואשר גורמת לו לפתח תופעות נפשיות וגופניות הפוגעות בתפקוד שלו, כגון: עייפות, חוסר שקט, עצבנות וכאבים.

טיפול בחרדה

טיפול בחרדה כולל מספר שיטות, כאשר הבולטת ביניהן היא שיטת CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי, המאפשר למטופל לקבל כלים להתמודדות עם החרדה. הטיפול מסייע למטופל לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות המשמרים את הבעיה ולהפחית את תחושת המצוקה באופן משמעותי. הטיפול מבוסס באופן ניכר על שיתוף הפעולה בין המטפל למטופל ושיטת הטיפול מותאמת באופן אינדיבידואלי לצרכי המטופל. בסיום כל טיפול נערכת סקירה ודיון לגבי הדברים שעלו. טיפול CBT זכה לתמיכה מחקרית נרחבת ברחבי העולם ונמצא כיעיל מאוד בהפחתה של תחושות חרדה ושינוי דפוסים שאינם מקדמים את המטופל. מומלץ לפנות לקבלת טיפול מקצועי לפני החמרת הסימנים והתפתחות הבעיה למישורים אחרים. יש כמובן לקחת בחשבון גם את הכימיה בין מטפל למטופל, מפני שנמצא כי לפרט זה יש השפעה מכרעת על היענות המטופל לטיפול ולהצלחה שלו.

 

כתיבת תגובה