נשירת שיער – גנטיקה או נזק נרכש?

איך מזהים נשירת שיער?

קודם כל, לפני שבכלל מתחילים להילחץ, לא בכל בוקר שקמים ורואים שנשרו שיערה או שתיים זה אומר שהתחילה לכם נשירת שיער ברמה כלשהי. אחת הבדיקות הנפוצות ביותר, שיכולות לעזור לכם לדעת אם אתם בכלל סובלים מהתופעה, היא פשוט להעביר את היד על כל השיער. אם אתם מוציאים עם היד, בלי למשוך, יותר מ- 5 שערות בודדות, כנראה יש לכם נשירה.

התקרחות גנטית

הסיבה הראשונה שאכן מבשרת על תופעת ההתקרחות הקלאסית, היא בגנים. הסיכויים של אדם לנשירת שיער יהיו גבוהים יותר אם אמו, אביו או אפילו הסבים מאחד הצדדים היו גם הם קורבנות של תופעת הנשירה.

בנוסף, הגברים ידועים בסיכויים גדולים יותר לנשירה כבר מגילאי ה-20. הגן הגברי, הטסטוסטרון, ידוע בקשר שלו לייצור ההורמון שאחראי על השיער, ולכן יכולה להיווצר נשירה מסיבית יותר אצל גברים כבר בגיל צעיר באופן יחסי.

התקרחות נרכשת

מאידך, ניתן למצוא מקרים רבים שבהם אין סיבה גנטית מובהקת להתקרחות, ולמרות זאת התופעה נמצאת אצל אדם ספציפי. אם כן, מדוע אישה שאין לה הרבה טסטוסטרון ובנוסף לזה גם אין לה היסטוריה של קרחות מובהקות במשפחה, עדיין סובלת מנשירת שיער?

התשובה לכך מתקשרת יותר לאורח החיים שאדם מסגל לעצמו, ולכך ישנן השערות ואישושים רבים. אחד מההסברים הפופולאריים ביותר לתופעה, הוא התזונה. האוכל התעשייתי מהווה פעמים רבות מרכיב עיקרי בתזונה של אנשים רבים, ולעיתים הוא לוקה בחסר בכל הקשור בוויטמינים חיוניים לגוף.

הברזל הוא אחד הוויטמינים הכי חשובים לגוף בהקשר של נשירת שיער, ולכן מחסור בצריכה הולמת שלו יכול לפגוע באופן משמעותי בחוזק השערה. כמו כן, גם הקרמים השונים שמורחים על השיער, צביעות השיער החוזרות ונשנות ואפילו לחצים נפשיים בחיי היום יום נמצאו כגורמים ישירים או עקיפים לבעיות של נשירה.

טיפול על פי גורם

במידה שאתם חושדים שיש לכם נשירת שיער בעוצמה כל שהיא, כדאי שתבדקו קודם כל האם אתם עונים על אחד מן הקריטריונים שכתובים בפסקאות הקודמות. אם כן, נסו להוסיף לתפריט היומי שלכם הרבה אוכל ירוק מן הצומח, דגנים מלאים, שוקולד מריר, כבד ושאר מאכלים שיש בהם הרבה ברזל.

ניתן ליטול ברזל גם באופן מרוכז, אבל על כך כדאי להתייעץ עם רופא, בכדי לדעת מה הכמות המומלצת ואופן השימוש. אם לדעתכם הסיבה דווקא גנטית, או שאתם מרגישים כי זה לאו דווקא התזונה שלכם, מומלץ לגשת אל רופא המשפחה שיוכל לתת לכם מגוון טיפולים חדשניים ואיכותיים שיכולים להעלים את התופעה של נשירת שיער כמעט לגמרי.

המאמר נכתב ע"י פורום נשירת שיער

כתיבת תגובה