סקירה על דיני התעבורה

סקירה על דיני התעבורה

ראשית כל – מה הם דיני התעבורה? ובכן, דיני התעבורה הם נדבך בתוך הדין הפלילי, שקובע כיצד יש להתייחס למקרים מסויימים של עבירה על החוק בנושאים הקשורים לשימושי הדרך ובעיקר בכל הנוגע לנהיגה. דיני תעבורה קובעים את היחס והטיפול לעבירות שונות ומשונות על חוקי התנועה – החל מעבירות קלות כמו אי שימוש בחגורת הבטיחות ועבירות חניה למיניהן כמו חניה ב"אדום לבן", ועד לעבירות התנועה הכבדות – כמו מהירות מופרזת עם פער גדול בין המהירות המותרת למהירות האמיתית, נהיגה בשכרות, מעבר ברמזור אדום ועוד רבים וטובים.

אז מה התוכן של דיני תעבורה?

ובכן, שאלנו את עצמנו מהו התוכן של דיני תעבורה המודרניים ומהי תקפותם. דיני תעבורה בישראל נמצאים כאמור בתחום השיפוט הפלילי ונאכפים על ידי משטרת התנועה. כמובן שבמידת הצורך כשיש אי בהירות כלשהי בדיני התעבורה ישנה מעורבות מסויימת של בתי הדין לתעבורה, שבהיותם הסמכות הגבוהה ביותר בתחום יכולים לקבל החלטות עקרוניות.

עונשים בתחום התעבורה

ראשית כל, גם ב-דיני תעבורה כמו בכל תחום אחר, ישנה קשת רחבה של עונשים שונים מהותית אלו מאלו – על עבירות קלות שוטר תנועה או שופט העוסק בדיני תעבורה יכולים להטיל קנסות או להטיל סנקציות אחרות – לדוגמא שלילת רשיון הנהיגה לתקופה מסויימת או לעתים נדירות לצמיתות.
יש לזכור שבית דין ל-דיני תעבורה הוא בית דין לכל דבר, ואפילו יכול להטיל עונשי מעסר עקב מצבי קיצון מהסוג שהוזכר.

דיני תעבורה ואתה

לרוב האנשים הנורמטיביים אין ערך מוסף בידיעת דיני התעבורה על בוריים, שכן מלכתחילה הם לא נכנסים למצבים בהם ידע כזה עלול לשחק תפקיד. עם זאת, חשוב להכיר פרטים בסיסיים בנושא הנ"ל, כי לכל אחד יכולות לקרות תקלות ואסור לעולם להיתפס לא מוכן. שליטה טובה וידע על דיני תעבורה יכולים לפעמים לחלץ נהג מצרות רציניות, כולל רישום פלילי, קנס כספי גבוה ולעתים גם ישיבה בבית הסוהר. לכן, לא ניתן אלא להמליץ לכל אחד ואחת – הכירו את דיני התעבורה, אבל תמנעו ככל האפשר מכל מצב בו אתם נאלצים להשתמש בהם.

כתיבת תגובה