איראן מתקדמת והעולם שותק

מבזקי חדשות איראן, המדינה השיעית הגדולה, הייתה תיאוקרטיה מאז הדחתו של ההשאה מוחמד רזה פהלווי במהפכה האיסלמית של 1979. זה כבר עולה בקנה אחד עם ארצות הברית והמערב לכמה שיותר זמן.

במהלך השנים האחרונות, בארצות הברית יש ביקורת איראן לדיכויה של התנועה הירוקה למען הדמוקרטיה בשנת 2009, כאשר בחירות לנשיאות שנויות במחלוקת יצאה דיכוי אלים נגד מפגינים ברחוב; תמיכתה בארגוני טרור כמו חמאס וחיזבאללה, ו, באופן משמעותי ביותר, לתכניתה הגרעינית, שהמערב מאמין נועד לפיתוח נשק.

בשנה האחרונה, היו סבבים רבים של שיחות גרעין עם איראן – ולאחרונה במוסקבה ביוני 2012 – אך הם נעצרו, אם כי לא ברור אם זה היה צעד טקטי על ידי איראן או קריסה של המאמץ הדיפלומטי האחרון.

עצירת התקדמותה הגרעינית של איראן כבר בעיה דחופה לישראל, מה שגרם דאגה שזה עלול לעלות בפעולה צבאית נגד איראן – והוסיף לעוינות בין שתי המדינות. בחודש יולי 2012, מתחים הסלימו עוד יותר, כאשר מחבל מתאבד תקף אוטובוס תיירי ביצוע נופשים ישראליים מחוץ לשדה תעופה בעיר הבולגרית בורגס. חמישה ישראלים והנהג הבולגרי של האוטובוס נהרגו יחד עם המחבל, ועוד עשרות נפצעו. ישראל האשימה במהירות חיזבאללה, מיליצית איראן גיבתה בלבנון, והבטיחה תשובה תקיפה.

מאז 2005, נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, הוא דמות מעוררת מחלוקת בענייני העולם, והרע בפיתוח תכנית הגרעין של המדינה למרות הוראה של האו"ם לעצור אותו. אבל הכח שלו כבר בירידה מאז שהסתבך העליונה של מדינת המנהיגה, האייתוללה עליי חמינאי, על ידי קריאת תיגר על סמכותם של אנשי הדת.

בחודש מרץ 2012, הבחירות לפרלמנט הראשונה של איראן מאז הדיכוי הממשלתי בשנת 2009 נתנו מר Khameini רוב Ironclad הוא צריך לצמצם את אחמדינג'אד לגודל – תהליך נעזר בצרות הכלכליות של איראן, שעלה הפופולריות של הנשיא.

תכנית גרעין: סנקציות לקחת אגרה

איראן למערב התעמתה במשך שנים על תכנית הגרעין שלה, שהחשודים במערב הוא כיסוי לפיתוח נשק. אבל מחלוקת יש הרי קיטור מאז נובמבר 2011, ובו ממצאים חדשים על ידי פקחים בינלאומיים, סנקציות קשות יותר על ידי ארצות הברית ואירופה נגד היצוא של איראן הנפט, איומים על ידי איראן לסגור את מייצרי הורמוז למשלוחי נפט וישראל לאותת על נכונות גוברת לתקוף מתקני הגרעין של איראן.

בקיץ של שנת 2012, לאחר שנים של ניסיון לעצור את תכנית הגרעין של איראן בדיפלומטיה, סנקציות וחבלה, ממשל אובמה ובעלי בריתו הטילו סנקציות חדשות גורפים שנועדו לנתק את איראן משוק הנפט העולמי.

בתחילת אוקטובר, איראן נקלעה למשבר כלכלי כמטבע שלה השביר, ריאל, הראה סימנים חדשים של מתח, נפילה של 40 אחוזים בשבוע בו הוכה על ידי שילוב של סנקציות חזקות על תכנית הגרעין האיראנית השנויה במחלוקת וחדשה חרדות בקרב איראנים על האחריות הכלכלית של ממשלתם.

באוקטובר 2, הנשיא אחמדינג'אד אמר כי איראן עומדת בפני "מלחמה פסיכולוגית" שמנהלת ארצות הברית ונעזרה במה שהוא תאר כאויבים פנימיים. הוא התחנן בפני איראנים לא להחליף את כספם לדולרים ומטבעי זרים אחרים. למחרת פרצו עימות במרכז טהרן בין חלפני כספים לבין כוחות הביטחון לאחר שמשטרת מהומות על אופנועים השתמשה באלות ובגז מדמיע כדי לסגור שוק שחור ארוך נסבל למטבע חוץ.

ביום 15 באוקטובר, האיחוד האירופי הקשיח את הסנקציות שלה על איראן, האוסר על סחר במגזרים כמו פיננסים, מתכות וגז טבעי, ועושה עסקות בתחומים רבים אחרים הרבה יותר מסורבלים.

הירידה בערכו של המטבע, שמונע את המחיר של מוצרי יסוד רבים, הציגה איראן עם סיכונים כלכליים עצומים, כולל אפשרות של התחלת התקף חמור של אינפלציה, שהוא כבר גבוה. מומחים היו חלוקים לגבי השאלה אם המשבר שנגרם על ידי הניהול כושל הוותיק יותר של טהראן כלכלת המדינה או על ידי הסנקציות הונהגו בידי האמריקנים.

כתיבת תגובה