בואו לגלות את הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי

על פי הפסיכיאטר לאון גרינהאוס ישנן לא מעט סיבות המסבירות את הפופולאריות העולה של שיטת הטיפול ההתנהגותית- קוגניטיבית.

ד"ר גרינהאוס, פסיכיאטר מומחה באבחון של בעיות ביניהן הפרעות קשב וריכוז, דיכאון, חרדה ומאניה- דיפרסיה מספר על שיטת הטיפול שמשמשת בשנים האחרונות לטיפול במגוון רחב של בעיות. כל מה שרציתם לדעת על טיפול התנהגותי- קוגניטיבי  (רוצה להרחיב בקריאה?), CBT, ולא היה לכם את מי לשאול.

השיטה שחברה לה יחדיו

הגישה ההתנהגותית והגישה הקוגניטיבית מהוות את הבסיס לשיטת הטיפול המשלבת בין השיטות. הטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי הינו טיפול הדרגתי ומובנה ממספר שלבים בעלי מטרות שונות. נתחיל בשלבים הקוגניטיביים.

במסגרת השלב הראשון של הטיפול לומדים מהם הקשרים הקיימים בעיני המטופל בין אירועים מסוימים המעוררים בו שוב ושוב את אותם דפוסי החשיבה לבין התגובות שמחשבות אלו מעוררות בו, הן הרגשיות הן ההתנהגותיות והן הגופניות. ללא הכרה בקשרים אלו לא ניתן יהיה לזהות מהן הטעויות בפירושים השונים שאנו מייחסים לאירועים.

לאחר שלב זה על המטופל ללמוד כיצד הוא יכול אותם האירועים יכולים לקבל פירושים שונים, יותר אובייקטיבים ויותר קשורים למציאות.

המשך הטיפול מתבסס כבר על הגישה ההתנהגותית הטוענת כי ניתן לשנות דפוסי התנהגות על ידי למידה של דפוסים חדשים שיחליפו אותם. לכן, השיטה מסייעת למטופל לרכוש דפוסי התנהגות רצויים יותר שיהפכו גם הם עם הזמן לאוטומטיים וטבעיים עבורו.

אותה שיטה, בעיות שונות

שיטת הטיפול ב CBT הפכה פופולארית במיוחד לאור העובדה כי היא רלוונטית עבור שלל בעיות שונות, החל מטיפול בחרדה  (עוד בנושא זה), דרך טיפול בדיכאון ועד לטיפול בהתמכרויות. עם זאת מובן כי יש לרדת לשורשה של כל בעיה על מנת לבחור את הטיפול היעיל ביותר עבור כל מטופל.

בלא מעט מן המקרים טוען ד"ר לאון גרינהאוס יהיה צורך בשילוב הטיפול ההתנהגותי- קוגניטיבי יחד עם סוגים נוספים של טיפול, ביניהם תרופות פסיכיאטריות, ביופידבק או נוירו פידבק, גרייה מגנטית ועוד.

כך לדוגמא כאשר מדובר על מטופלים הסובלים מחרדה חברתית (להמשך קריאה) די יהיה בטיפול התנהגותי- קוגניטיבי על מנת ללמד את המטופל כיצד להגיב באופן שונה למצבים מעוררי החרדה.

מן הצד השני, שילוב עם טיפולים אחרים מתאים דווקא למטופלים הסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית (למאמרים בנושא זה, הקש עכשיו). במקרים אלו ההמלצה תהיה לשלב את הטיפול ההתנהגותי הקוגניטיבי יחד עם טיפול תרופתי לקבלת התוצאות הטובות ביותר.

כולם יוצאים מורווחים

הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי נמצא על פי שלל מחקרים מהארץ והעולם כטיפול היעיל ביותר, אפילו יותר מהטיפול הפסיכולוגי הרגיל שלמדנו כולנו להכיר (מעבר למידע נוסף בנושא). יתרה מכך, טיפול בשיטה זו אף נחשב לטיפול המשתלם ביותר מבחינה כספית.

לדבריו של ד"ר גרינהאוס לא בכדי, הפכה השיטה לאחת השיטות הפופולאריות ביותר לטיפול בשנים האחרונות. בנוסף כמובן ליכולותיה הטיפוליות, אותן כבר מנינו, מציעה השיטה את היחס האידיאלי ביותר בין עלותו הכספית של הטיפול לבין התועלת המופקת ממנו ולכן נחשבת כמועדפת על מטופלים רבים.

צעד אחד קטן לאדם

לסיום אומר ד"ר גרינהאוס כי השלב הקשה ביותר בטיפול ההתנהגותי הקוגניטיבי הוא הפניה לטיפול, ולא הטיפול עצמו. במסגרת הטיפולית הוא מסביר, העבודה נעשית יחד עם המטפל אשר מקנה למטופל תחושת של בטחון ותמיכה ההופכים את הטיפול לקל יותר עבורו.