מחרבי משא ומתן: 3 ביטויים שחשוב להימנע מהם בכל מחיר

לעתים, המילים והביטויים, בהם אנחנו בוחרים להשתמש ללא תשומת לב, גורמות לנזק מהותי במהלך שיחה עם אדם אחר, גם אם לא באמת התכוונו לכך. על אחת כמה וכמה יכול השימוש במילים או בביטויים הלא נכונים מופיעים בסיטואציות משא ומתן, בהם אנחנו צריכים לחזור עם תוצאות חיוביות למעסיק שלנו או לדאוג לאינטרסים העסקיים שלנו, במידה ואנחנו עצמאים.

איך אפשר לשלוט במילים שלנו יותר טוב?

תחום ה-NLP הוא תחום המרכז מגוון של כלים המיועדים לעקוף את המודע וליצור שינוי עמוק ויציב בתת המודע. בעוד שישנם שימושים טיפוליים בכלים הנלמדים במהלך קורס NLP (כמו פיתוח ביטחון עצמי או שיפור שפת גוף), חשוב להיות מודעים לשליטה שהוא מקנה ביכולות שכנוע מתקדמות.

בלימודי NLP אנו מפתחים מודעות גבוהה יותר למילים אותם האדם השני אומר ולאלה שלנו. בכך, אנחנו יכולים ליצור את הרושם הנכון ולשלוט במשמעות הניתנת לדברים שנאמרים. 3 הדוגמאות הבאות לביטויים, למשל, מראות לנו מאילו ביטויים כדאי להימנע ובאילו להחליף אותם בעת שאנחנו נושאים ונותנים.

מחריב משא ומתן 1: סמוך עליי

על אף השימוש שלנו בביטוי אשר אמור לכוון את האדם השני לסמוך עלינו, הכוונה המשודרת במציאות הינה הפוכה לחלוטין. על ידי כך שאנחנו מעבירים את תשומת הלב של האדם השני לאמון, אותו אנו מבקשים שייתן בנו, עכשיו הוא מתחיל לצפות לכך שנמעל באמונו ולכן המגננות שלו עולות.

לכן, נעדיף בזמן משא ומתן להחליף את הביטוי "סמוך עליי" בביטוי "זה אמנם מנוגד לאינטרס שלי אבל" כהקדמה. כאשר אנחנו אומרים דברים נגד האינטרס שלנו, אנחנו נתפשים כיותר אמינים, גם אם הדבר אותו אנחנו אומרים אינו מנוגד באמת לאינטרס שלנו.

מחריב משא ומתן 2: אהיה כנה אתך

למרות שלעתים קרובות השימוש בביטוי "אהיה כנה אתך" הוא מוצדק, המשמעות שנרמזת ממנו עשויה לפגוע בנו במהלך משא ומתן או טיפול בהתנגדויות מכירה. בניגוד לתוכן המילים שנאמרו, המשמעות הנרמזת היא כי רוב הזמן אנו איננו דוברים אמת ורק בזמן הנוכחי וכאקט יוצא דופן, אנו דוברים אמת.

לכן, במקום להשתמש ב"אהיה כנה אתך" בזמן טיפול בהתנגדויות, נוכל להשתמש בביטוי "זו עובדה ידועה ש…", לנסח את דבריהן בצורה חד משמעית ובכך לסמן לתת המודע של האדם השני כי הדבר הבא שאנחנו אומרים אינו דעה אלא עובדה. עם עובדות אי אפשר הרי להתווכח והשימוש בהן מציג אותנו כדוברי אמת.

מחריב משא ומתן 3: הכול או כלום

אנחנו כבני אדם מאוד אוהבים להרגיש כי אנו שולטים בצורה מלאה בבחירות שאנחנו מבצעים ובייחוד במסגרת משא ומתן. אחרים מגיבים באותה צורה בדיוק. לכן, עלינו להימנע במשא ומתן מהתנסחות בסגנון "הכול או לא כלום" המעוררת רצון למלחמה ולהחליף אותה ביצירת מספר אפשרויות המשרתות אותנו. בכך, אנחנו מספקים לצד השני מרחב בחירה ושולטים על תוצאות ההחלטה.

כתיבת תגובה