על משמורת והסדרי ראייה

תהליך הגירושין הוא ללא ספק אחד התהליכים הקשים ביותר שבני זוג יכולים לעבור. כאשר יש ילדים בסיפור מדובר בתהליך מסובך עד כמה, כי הוא כולל כמה מיני-תהליכים קשים מאד – ביניהם ההחלטה על משמורת הילדים והסדרי הראייה. בעוד שבדרך כלל את המשמורת מקבלת האמא שאיתה נשארים הילדים להתגורר ברוב המקרים או לחילופין נקבעת משמורת משותפת, במקרים קשים יותר ישנו ויכוח ממשי על נושא המשמורת שיכול להימשך גם זמן רב.

משמורת הילדים היא למעשה החובה והזכות להיות מי שהוא בעל החזקה הפיזית לגדל את הילדים ומי שאחראי ביומיום לספק את הצרכים הגשמיים שלהם – כלומר להאכיל אותם, לקלח אותם, לדאוג למנוחתם וכדומה. כאשר אין הסכמה בין ההורים לגבי משמורת מגישים בדרך כלל תביעה לבית המשפט לענייני משפחה והוא זה שלמעשה יכריע מי מבין ההורים יקבל את משמורת הילדים.

כיצד מתנהלת תביעת משמורת?

תביעת משמורת מתנהלת בדרך כלל כאשר עו"ד לגירושין מטעם אחד מבני הזוג מגיש לבית המשפט לענייני משפחה ולבית הדין הרבני את כתב התביעה מטעם האב או האם שלמעשה מבקש או מבקשת לקבל את המשמורת על הילדים. בית המשפט דן בבקשה, בודק את מצבם של ההורים מבחינה כלכלית, נפשית, מבחינת מקום המגורים וכמובן – מבחינת הזמינות לגידול הילדים ובאופן כללי היכולת להטיב עם הילד.

טובת הילד היא לחלוטין מה שעומד מול עיני בית המשפט לענייני משפחה בכל מצב. במקרים מסוימים בית המשפט לא מסתפק בסקירת מצב ההורים באופן כללי ומבצע בדיקת מסוגלות הורית במהלכה צוות מומחים הכולל פסיכולוג, עובדת סוציאלית ועוד מומחים בתחומים רלוונטים מבצע בדיקה מול ההורים וגם מול הילדים ומכריע מי מתאים יותר לקבל את המשמורת.

כיצד נקבעים הסדרי הראייה?

בדרך כלל הסדרי ראיה נקבעים על ידי ההורים עצמם שמחליטים בינם ובין עצמם כמה פעמים בשבוע, לכמה שעות ובאיזו תדירות יתראו הילדים עם ההורה שלא קיבל את המשמורת על הילדים. כאשר ישנם חילוקי דיעות בין ההורים לגבי הנושא הזה יתערב בית המשפט לענייני משפחה ויכריע בהתאם למצב כיצד יתנהלו הסדרי הראיה. גם במקרה זה ישנה מעורבות של עו"ד לגירושין.