תפקידו של הפסיכותרפיסט בטיפול הנפשי

התפקיד של טיפול נפשי בחיי אדם במהלך השנים תפס משמעות גדולה יותר, תשומת הלב אל הנפש המתמודדת תחת עול החיים נעשתה גדולה תודות לשנים של מחקר, התפתחות תחום הטיפול הנפשי ופסיכותרפיסטים מובילים בתחום. כיום, טיפול פסיכותרפי מקובל יותר מאי פעם ועוזר לעשרות ואף מאות אלפי אנשים מידי שנה. תפקידו של המטפל גם הוא עבר לא מעט שינויים מימיה הראשונים של הפסיכותרפיה.

טיפול נפשי המבוסס על חקר העבר

אחת התיאוריות המוכרות ביותר מבוססת על מחקריו של זיגמונד פרויד- פסיכותרפיסט הנחשב אבי הפסיכואנליזה. תאוריה זו מבוססת על הבנה כי האדם במהלך העשור הראשון בחייו "מייצר" את הבעיות הנפשיות שיתגלו בהמשך חייו הבוגרים. טיפול נפשי על פי תאוריה זו מבוסס על חקר עברו של המטופל. למטפל לרוב אין תפקיד אישי בחייו של המטופל והוא אינו מספק הכוונה ברורה במהלך הטיפול למעט שאילת שאלות וכמובן ציון הבחנות תוך כדי הטיפול. תפקידו של המטפל על פי שיטה זו הוא לכוון את המטופל אל עבר הסיבות לקשיים ולאו דווקא לספק דרכי התמודדות או פתרונות. ישנה חשיבות גבוהה לשמירה על 'דיסטנס' בין המטופל למטפל על פי שיטה זו, על המטפל להיות אובייקטיבי באופן מלא, לא מעורב בחייו של המטופל בשום צורה ודרך ולשמש כדמות מקצועית בלבד, מרוקחת מעט וכזאת שלא מביעה דעה אישית אלא מקצועית בלבד.

טיפול נפשי המבוסס על פתרון בעיות מידיות

בשנים האחרונות יותר ויותר פסיכותרפיסטים מחזיקים בדעה כי יש לטפל בבעיות מידיות אשר בהן קשיים שצריכים הבנה ופתרון כאן ועכשיו. ההשפעה על התפתחות תיאוריות אלו מקורה באורך החיים המידי והקונקרטי שזקוק לפתרונות מידיים. על פי שיטה זו פתרונות אלו עולים וצפים תוך אינטראקציה הדדית ואישית יותר בין מטופל למטפל. תיאוריות אלו מאפשרות קירבה מסוימת של פסיכותרפיסט למטופל בכך שהאחרון פונה אליו במצוקות אשר צריכות תשובות והתייעצות גם אל מחוץ לכותלי הפגישות המסודרות. הדיאלוג האישי שמתפתח בין השניים מעניק טיפול נפשי ומעורבות גדולה יותר למטפל. על פי שיטות אלו על ידי טיפוח הקשר האישי, פסיכותרפיסטית או פסיכותרפיסט יקבלו גישה אפקטיבית יותר לקשייו של המטופל ויוכלו להציע פתרונות קונקרטיים ונכונים יותר.

כתיבת תגובה