קצת על הפרעת שינה

הפרעות שינה יכולות להיות מסוגים שונים. למשל יכולה להיות הפרעת שינה של קשיי הירדמות, הפרעת שינה של יקיצות מרובות במהלך הלילה או יקיצה מוקדמת בבוקר. ראשית יש לשלול גורמים ביולוגיים או פיסיולוגיים שגורמים לאדם קשיי שינה, אך ברוב המקרים מדובר על קשיים רגשיים שמקשים על הירדמות.

קשיי הירדמות לרוב נקשרים לחרדה ולמצוקה כלשהי- האדם פשוט לא נרדם. חשוב לפני ששולחים את האדם לרופא או לפסיכולוג כמובן לוודא אם אין קושי סביבתי שמפריע לו להרדם כמו למשל סביבת שינה לא הייגנית שגורמת למתח, מזרון לא נוח או סביבה שעלולה לגרום לאלרגיה כמו אבק. כדאי שאותו אדם ינסה לישון על מזרונים שונים, ויוודא גם עם מומחים בתחום איזה מזרון אורטופדי מומלץ לו. אם אחרי כל הבדיקה הסביבתית קשיי ההירדמות עדיין נמשכים בהחלט כדאי לפנות לאפיק של הפחתת מתחים.

הפחתת מתחים יכולה להיות עצמית או באמצעות גורם טיפולי. הפחתת מתחים יכולה להיות על ידי הכרה בגורמים המטרידים, ובשיחה עם פסיכולוג. לעיתים נעשה גם שימוש בטיפול של ביו פידבק על מנת לאפשר לאדם שליטה על מדדים פיזיולוגיים. לרוב השימוש בביו פידבק כסייע לפתרון בעיות שינה ננקט על רקע של הפרעת חרדה המפריעה לאדם להרדם.

חשוב להפריד בין הפרעת שינה כרונית לבין הפרעת שינה מצבית. לעיתים יש תקופות שאנו חווים יותר מתח כמו קבלה לעבודה חדשה, מבחנים, מצב רפואי של בן משפחה וכו, וכאשר המצבים יעברו או ישככו בעיית השינה תפתר מעצמה.

כתיבת תגובה